Lastbil på väg in i Danmark via Öresundsbron. Fordonet på bilden har inget med artikeln att göra.Fotograf: Miklos Szabo / Øresundsbron Lastbil på väg in i Danmark via Öresundsbron. Fordonet på bilden har inget med artikeln att göra.Fotograf: Miklos Szabo / Øresundsbron

Danmark redo att försvara sina hårda cabotageregler i EU-domstolen

EU kritiserar Danmark för sina tuffa tolkningar av cabotagereglerna. Man är så pass kritisk att man nu vill dra vårt grannland inför rätta i EU-domstolen. Men den danske transportministern låter sig inte skrämmas.
- Det ska vara regelrätta förhållanden på vägarna och i hytterna. Och juridiskt menar vi att vi har mycket goda argument för vår sak, menar han.

Det ska även i fortsättningen kosta upp till 35 000 danska kronor, om utländska chaufförer kör olagliga inrikesturer i strid mot cabotagereglerna. Cabotagereglerna ska fortsatt sätta gränserna för hur många inrikes uppdrag en utländsk chaufför får göra och det ska även fortsättningsvis vara möjligt för danska myndigheter att kräva frakthandlingar av chauffören för ”rimlig tid tillbaka” när de blir stoppade för kontroll.

Så skriver den danske transportministern Magnus Heunicke i ett brev till EU-kommissionen. Brevet från transportministern är ett svar på en så kallad öppningsskrivelse från EU-kommissionen, som är ett avgörande steg mot ett mål vid EU-domstolen.
– Jag är redo att ta fallet till EU-domstolen, om kommissionen fortsätter att inte lyssna till våra argument. De regler vi har i Danmark, är faktiskt viktiga för oss för att bekämpa social dumpning, säger Magnus Heunicke.

Målet består av tre delar:
För det första anser kommissionen att den danska bötessatsen på 35 000 kronor för en allvarlig kränkning av cabotagereglerna är orimlig och att det inte står i proportion till sanktioner i liknande fall.
Här, den danska regeringen bland annat svarat, att böter för brott mot godstransportlagstiftningen i allmänhet har höjts och att det också ingår lägre böter än 35 000 kronor i straffskalan på cabotageområdet.

För det andra anser kommissionen att den danska definitionen av en cabotagetur är för sträng. Enligt den danska inställningen kan en tur innebära antingen flera lastningsställen eller flera lossningsställen. Men den kan inte bestå av både flera lastningsställen och flera lossningsställen. Det menar EU-kommissionen att reglerna ska tillåta.
Den danska regeringen menar omvänt att det kommer att leda till ”turbegreppet” urholkas och att regeln om högst tre cabotageturer därmed inte går att tillämpa.

För det tredje menar EU-kommissionen att Danmark lägger en oproportionerlig börda på transportörerna då förare av utländska bilar, enligt de danska reglerna, måste kunna visa dokumentation för deras internationella tur och deras cabotagetur, när de blivit stoppade för kontroll.
Den danska praxisen har varit att förare som inte hade någon dokumentation i bilen, har haft möjlighet att skaffa fram den under tiden kontrollen pågår, till exempel genom att speditören skickar den elektroniskt.

Den danska Trafikstyrelsens cabotagehandledning har nu förtydligats så att detta klart framgår.
Den danska regeringen har bland annat svarat EU-kommissionen, att kravet på dokumentation är berättigat utifrån behovet av att underlätta kontrollerna och för att undvika förfalskade dokument.
– Det ska vara regelrätta förhållanden på vägarna och i hytterna. Och juridiskt menar vi att vi har mycket goda argument, menar Magnus Heunicke.

Om artikeln

Publicerad: 2014-09-12 15:51
Kategori: Nyheter
Taggar: Cabotage Danmark EU-domstolen Magnus Heunicke