Fotograf: Volvo Lastvagnar AB

Volvo Lastvagnar finalist i ”Stora Kommunikatörspriset”

För dig som yrkesförare står lastbilen antagligen i centrum året runt, på ett eller annat sätt. Men förra året hamnade lastbilarna även i allmänhetens fokus. På ett positivt sätt ? tack vare Volvo Lastvagnars påhittiga PR-avdelning.
Företagets reklamfilmer, till exempel The Epic Split, The Hamster stunt och The Hook, gjorde succé såväl på Youtube som i många andra medier. Och nu nomineras Volvo Lastvagnar till Stora Kommunikatörspriset.

Totalt har Volvo Lastvagnar släppt sex filmer om sina nya lastbilsmodeller. Tillsammans har filmerna fått nästan 100 miljoner visningar på Youtube och över sju miljoner delningar. The Epic Split, med Jean-Claude van Damme, är den stora publikfriaren och har snart setts 70 miljoner gånger

Med The Epic Split och The Hamster Stunt i bagaget har Volvo Lastvagnar nu utsetts av en jury till en av två finalister till Stora Kommunikatörspriset. Nu är det folkets röster som utser vinnaren. Branschorganisationen Sveriges Kommunikatörer står bakom utmärkelsen och enligt ett pressmeddelande från Volvo, imponerades juryn framför allt av företagets nyskapande kommunikationsstrategi.
– Att lastbilskommunikation överhuvudtaget är med i de här sammanhangen är unikt. Vi har lyckats att få allmänheten intresserad av lastbilar på ett nytt sätt, säger Per Nilsson, PR-chef för Volvo Lastvagnar.

Målet med kommunikationen var att kickstarta lanseringen av Volvo Lastvagnars nya lastbilsserie med innovativ reklam för att därigenom skapa ett brett engagemang.
– Vad skapar engagemang? Det är en 10 000-kronorsfråga, men det som har gett oss bra resultat, som i fallet med The Epic split, är att den är relevant för många – allt från intresse för nya styrsystemet Volvo Dynamic Steering till fascinationen av Van Damme, säger Per Nilsson.

De sex lanseringsfilmerna följdes upp med omfattande pressmaterial som gått djupare in på lastbilarnas tekniska specifikationer och köregenskaper. Det stora genomslaget har inte varit slumpmässigt.
– Vi har arbetat långsiktigt och strategiskt för att nå ut till rätt målgrupper med både spännande och informativa budskap. Att lastbilar är coola har vi vetat länge – nu vet hela världen det, säger Per Nilsson.

Vinnaren röstas fram på Sveriges Kommunikatörers hemsida – klicka här!
Den 27 mars sker prisutdelningen på Skeppsholmen i Stockholm.

 

Om artikeln

Publicerad: 2014-02-25 14:40
Kategori: Nyheter
Taggar: Stora Kommunikatörspriset 2014 Sveriges Kommunikatörer Volvo Lastvagnar