TRANSPORTSTREJKEN

Transport till motattack mot BA:

"Ansvarslöst att inte bringa ordning"

Enligt Peter Jeppsson, vd för Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) och TransportGruppen, är Transports konflikt ”ansvarslös”.
- Det enda som är ansvarslöst är att inte försöka få ordning på den situation som råder på landets terminaler och i åkerierna, kontrar Transport.

Peter Jeppssons uttalande ger man inte mycket för hos Transport. Jeppsson lägger en stor skuld på Transport vad gäller den strejk som riskerar bryta ut vid lunchtid idag.
- Det enda vi vill göra är att få ordning på den bemanningsproblematik som har plågat branschen i många år, säger Gabriel Dahlander, presskontakt hos Transport.
- Det kravet är inte radikalt på något sätt. De skrivningar som vi vill ha in, finns redan i ett av Handels avtal för partihandel.
- Vi vill få ordning på bemanningsfrågan i en bransch där den frågan helt har spårat ut. Utöver det, lönekraven ligger helt i nivå med övriga arbetsmarknaden, menar Dahlander.

Gabriel Dahlander berättar att det finns personal som ena dagen har blivit av med jobbet, för att nästa dag komma tillbaka – som bemanningspersonal.
- Det är helt ohållbart om man ska ha en långsiktighet.

Hur många som nu tas ut i strejk vill Dahlander inte berätta.
- Antalet går vi inte ut med, helt enkelt för att inte avslöja vår organisationsgrad. Men det gäller ju alla medlemmar på de 23 olika terminalerna.

Stridsviljan i facket är stor. Några bortre tidsgränser finns inte.
- Vi håller på tills vi har fått en tillfredsställande uppgörelse.
- Vi ska ha igenom våra krav. Några andra alternativ finns inte och det är våra medlemmar har gett oss mandat att driva detta.
- Man kan inte ha den ordningen att majoriteten på ett företag är bemanningsanställda och i minoritet ha en fastanställning. Det är inte någon hållbar utveckling, menar Gabriel Dahlander. 

Klockan 12 idag, onsdag, bryter strejken alltså ut.
- Det finns några timmar kvar att jobba på innan strejken bryter ut. Men det mesta tyder på att det blir strejk, avslutar Dahlander.

 

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 24 April 2013, kl 08:30
Kategori: Nyhet
Taggar: Biltrafikens Arbetsgivareförbund, Konflikt, Lockout, Löneavtal, Strejk, Transportarbetareförbundet

Här möter du ”Här stannar Sverige”!

Vad är väl mer naturligt än att komma till PROFFS och prata om branschens framtid? Hos oss träffar du representanter för Här stannar Sverige, HSS, i montern D:01:58.

Pensionerad chaufför blev dyr affär för holländskt åkeri

I måndags stoppade danska Tungvognscenter Syd en holländsk långtradare vid Hedensted. Under kontrollen avslöjades att chauffören kört med två förarkort.

Sören, Richard och Krister till Elmia på lördag

Träffa Helsingborgspolisen i PROFFS-montern

Under lördagen har du möjlighet att möta bland annat trafikpoliserna Sören Johansson och Richard Karlsson från Helsingborg i vår monter på Elmia. Även bilinspektör Krister Nilsson kommer att vara på plats.

Ytterligare en rattfylla fast i Helsingborg

Chauffören: ”Only two Beer”

För bara två veckor sedan, stoppade bilinspektör Krister Nilsson i Helsingborg en berusad lastbilschaufför på väg med gods till Ikea. Nu var det dags för Nilsson att stoppa ytterligare ett ekipage med berusad förare som dessutom brutit mot kör- och vilotiderna.

Italiens föreskrift om utstationeringsdirektivet ”förhastat”?

EU-kommissionen studerar Italiens initiativ till nya föreskrifter för utstationeringsdirektivet, men menar dessa kan vara förhastade. Det finns många oklarheter och som det ser ut nu, omfattas även cabotagetransporter av föreskrifterna. 

Volvo Cars vill inte prata om Uberaffären

Göran Rosengren: ”Anmärkningsvärt”

Volvo Cars och Uber i samarbete för att utveckla framtidens självkörande bilar. En satsning på 2,5 miljarder kronor i ett projekt initierat av Uber som vill satsa på en hel flotta med dessa bilar och en av leverantörerna blir nu Volvo.
Men Volvo vill inte prata om affären. Åtminstone inte med tidningen Proffs.

KRÖNIKA

Sven-Erik Alhem:

"Rättssystemet riskerar att haverera om alla nekar till brott"

Många med mig är oroliga över nedprioriteringen av polisens trafikövervakning. Allt färre poliser syns i trafiken och många har till exempel på E4 och E6 funnit sig kunna fastslå att fri fart råder i praktiken. Så blir det om risken att åka fast även för rejält flagranta hastighetsbrott är liten.

Efterlyser utökat beställaransvar - i Australien

Problemen inom transportnäringen är ingalunda bara nordiskt eller europeiskt. De är globala. The Transport Workers Union, TWU, i Australien, kräver nu större medansvar i fler led och högre upp när det sker lastbilolyckor, läser vi på deras hemsida.

Stal lastbil under knivhot

"Kom så nära att hans tröja rispades upp"

Kvart över ett i morse sker det som ingen av oss vill uppleva – en chaufför blir stoppad, knivhotad och lastbilen stjäls. Där kunde också hans liv slutat om inte en personbilist kommit till hans undsättning.

Akkafrakts dåliga resultat får underkänt

Akkafrakts resultat fick underkänt efter förra årets stora miljonförlust. Strategin som antogs 2012, höll inte.

Boije jagar nya rekord – med ”The Iron Knight”

Mean Green har pensionerats. Nu är det dags för Boije Ovebrink att hoppa upp bakom ratten i "The Iron Knight" i jakten på nya utmaningar och rekord.

Körde med magnet – fick böta 5 600

Åklagaren: ”En pressad situation”

I måndags vid 17-tiden stoppar trafikpolisen i Helsingborg ett spanskregistrerat ekipage. När polisen kontrollerar kör- och vilotiderna i den digitala färdskrivaren, förstod man genast att föraren, tillika åkeriägaren, inte hade rent mjöl i påsen.

Världens första krockgardin för lastbil - i nya Scania

Scanias nya lastbilsgeneration kan utrustas med sidmonterade krockgardiner som är integrerade i innertaket ovan dörrarna, en unik lösning som aldrig tidigare har erbjudits i lastbilssammanhang. Scanias krockgardiner ger ett kraftigt förbättrat skydd för de som färdas i fordonet i samband med vältning, en av de allvarligaste olyckstyperna för lastbilar.

Fängelsedom i Tornadomålet står fast

Helsingborgs tingsrätt dömde i januari tre företrädare för Helsingborgsbaserade Tornado Transport AB, senare namnändrat till Linkway Trans AB, till fängelse tre år och sex månader och fem års näringsförbud för att ha plundrat åkeriet på tillgångar och lastbilar.

Freja om det upprepade fusket:

”Hårda konsekvenser för den som bryter mot reglerna”

Turerna kring Freja och deras bulgariska/makedonska förare med brister i dokumenten, tycks upprepa sig och detta är inte något Freja alls tar lätt på, säger vd för Freja i Sverige, Jörgen Magnusson, som nu fick en rivstart efter semestern.

Tidningen Proffs fre 19 augusti 2016

19 augusti 2016

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 19 augusti 2016
Stäng

19 augusti 2016

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

Årets åttonde nummer innehåller 48 sidor med allt från nyhetsartiklar till intressanta \"hemma-hos\"-reportage.

Vi tar givetvis också upp ämnet \"Transportfusk\" och tittar i det sammanhanget till exempel lite närmare på vilka konskevenser det kan få att köra med överlastade \"lättlastare\". Alltså sådana fordon som bland annat Volvo Cars gods transporteras i - och som avslöjats köra med smått gigantiska överlaster...

Detta - och mycket mer - i PROFFS nr 2016-08.

Och... Vi ses väl på Elmia den 24-27 augusti?
Du hittar oss i monter D01:58!

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant