TRANSPORTSTREJKEN

Transport till motattack mot BA:

"Ansvarslöst att inte bringa ordning"

Enligt Peter Jeppsson, vd för Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) och TransportGruppen, är Transports konflikt ”ansvarslös”.
- Det enda som är ansvarslöst är att inte försöka få ordning på den situation som råder på landets terminaler och i åkerierna, kontrar Transport.

Peter Jeppssons uttalande ger man inte mycket för hos Transport. Jeppsson lägger en stor skuld på Transport vad gäller den strejk som riskerar bryta ut vid lunchtid idag.
- Det enda vi vill göra är att få ordning på den bemanningsproblematik som har plågat branschen i många år, säger Gabriel Dahlander, presskontakt hos Transport.
- Det kravet är inte radikalt på något sätt. De skrivningar som vi vill ha in, finns redan i ett av Handels avtal för partihandel.
- Vi vill få ordning på bemanningsfrågan i en bransch där den frågan helt har spårat ut. Utöver det, lönekraven ligger helt i nivå med övriga arbetsmarknaden, menar Dahlander.

Gabriel Dahlander berättar att det finns personal som ena dagen har blivit av med jobbet, för att nästa dag komma tillbaka – som bemanningspersonal.
- Det är helt ohållbart om man ska ha en långsiktighet.

Hur många som nu tas ut i strejk vill Dahlander inte berätta.
- Antalet går vi inte ut med, helt enkelt för att inte avslöja vår organisationsgrad. Men det gäller ju alla medlemmar på de 23 olika terminalerna.

Stridsviljan i facket är stor. Några bortre tidsgränser finns inte.
- Vi håller på tills vi har fått en tillfredsställande uppgörelse.
- Vi ska ha igenom våra krav. Några andra alternativ finns inte och det är våra medlemmar har gett oss mandat att driva detta.
- Man kan inte ha den ordningen att majoriteten på ett företag är bemanningsanställda och i minoritet ha en fastanställning. Det är inte någon hållbar utveckling, menar Gabriel Dahlander. 

Klockan 12 idag, onsdag, bryter strejken alltså ut.
- Det finns några timmar kvar att jobba på innan strejken bryter ut. Men det mesta tyder på att det blir strejk, avslutar Dahlander.

 

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 24 April 2013, kl 08:30
Kategori: Nyhet
Taggar: Biltrafikens Arbetsgivareförbund, Konflikt, Lockout, Löneavtal, Strejk, Transportarbetareförbundet

Niklas agerande kan ha räddat liv

"Man reagerar instinktivt"

Klockan är strax innan midnatt natten till 22 juli och Niklas Jansson är på väg söderut på E4 då olyckan sker och han möter olycksfordonet som kom studsandes mot honom i mitten av vägbanan. Niklas agerande kan ha räddat livet på föraren.

DEBATTARTIKEL

Dåliga vägar inte Trafikverkets ansvar

Morell: ”En märklig historia”

"Ett av mina medlemsföretag drabbades i våras av skada på sitt släp i samband med att ekipaget passerar ett brunnslock".
Men trots att vägavsnittet tidigare har varit föremål för kritik - och så även det aktuella brunnslocket - avsäger sig Trafikverket allt ansvar för det inträffade, skriver artikelförfattaren Thomas Morell i sin debattartikel.

DEBATTARTIKEL

Ask och Bergheden:

Stoppa den olagliga yrkestrafiken

Brottsligheten på våra vägar breder ut sig samtidigt som antalet trafikpoliser minskar. Regeringen och polisen har inte prioriterat att jaga den olagliga yrkestrafiken, trots att fusket med olagliga fordon, fusk med kör och vilotider, fusk med cabotage och kombitrafik, onykterhet, falska körkort, obetalda skatter och arbetsgivaravgifter snedvrider så väl konkurrensen som riskerar att orsaka många allvarliga olyckor.

Klampades, betalade, körde vidare – och klampades igen!

Veckan före midsommar, stoppas en bulgarisk dragbil med en trailer ägd av Fixemer. Kombitransport, hävdade Fixemer. Olaga cabotage, menade polisen, som konstaterade att rätt dokumentation för kombitransport, saknades. Ekipaget klampas, 40 000 kronor betalas och klampen tas bort, men sedan går något fel.

KRÖNIKA AV SVEN-ERIK ALHEM

”Det räcker inte med att sätta upp skyltar”

Ibland sänks hastigheten längs våra vägar eller gator genom att beslut fattas i vederbörlig ordning och nya skyltar sätts upp. 40 km/h är på allt fler ställen högsta tillåtna fart i många städer och samhällen. Den formella sidan är en sak och hur hastighetsanpassningen sker är en helt annan.

Färre poliskontroller ger carte blanche för vägbuset

Den negativa trenden på statistiken kring polisens trafiksäkerhetskontroller, fortsätter att rasa i allt snabbare tempo och med rådande situation inom polisen i Sverige, är det svårt att se hur den nedåtgående spiralen ska kunna stoppas.

105 tons ICA-transporter - ”en missuppfattning”

På ICA:s återvinningsbara miljökasse finns en bild på en trailerdragare och tillhörande text som gör gällande att en lastbil fraktar 105 ton sockerrör.
Reaktionerna lät inte vänta på sig bland dem som arbetar med vägtransporter.

Proffs önskar er alla en härlig sommar!

Nu drar Proffs webb- och tidningsredaktion ner på tempot. Semestern står för dörren och vi passar på att önska alla läsare och annonsörer en riktigt fin sommar!

Kända storföretag i ny cabotagehärva

Scania vill skärpa de egna kontrollerna

De olagliga cabotagetransporterna fortsätter att rulla på våra vägar. Så snart landets trafikpoliser tillåts arbeta med de uppgifter de är satta att utföra, avslöjas det ena fallet efter det andra. Under onsdagen var det dags igen – och de inblandade i den här historien är bland annat ett par hyfsat stora, svenska företag.

Stor förvirring kring överlastad skrotbil

Nu anmäls bärgningsföretag för vårdslöshet i trafik

Den avställda, överlastade och trafikfarliga lastbilen klampades i Sala med krav på åtgärder för att låsas upp. Något går emellertid fel eftersom, utan att åtgärder vidtagits, låser polisen upp klampningen och kort därefter hämtas den av bärgare för transport till Kapellskär i Norrtälje.

Åkeriet har betalat – och bilen har ny bromsskiva

I Eskilstuna klampades i fredags ett helpolskt ekipage för såväl för många cabotageresor som sprucken bromsskiva. Polisen och bilinspektören släppte inte ärendet och idag är det klappat och klart.

Brexit kan skapa kaos i Dover

Storbritanniens åkeriförbund oroas inför effekterna av ett Brexit och har därför åter lyft uppropet om att istället få fransk militär på plats i Calais för att skapa säkerhet för transporterna.

Klampades för sprucken bromsskiva och olaga cabotage

Vaken bilinspektör och polis i Eskilstuna, klampade ett polskt trailerekipage för både cabotage och tekniska brister. Detta innebär att 24-timmarsregeln inte gäller här, utan istället tills åtgärder vidtagits oavsett om sanktionsavgiften kommer in eller inte.

”Större bötesbelopp” väntar serbisk transportör

I måndags kontrollerade danska Tungvognscenter Syd ett serbiskt lastbilsekipage. Ekipaget stoppades i Odense, innanför miljözonen, eftersom bilen saknade miljözonsmärkning.

Bulgar fick böta två gånger – samma dag!

Den makedonske chauffören hade ingen bra tisdag. Inte heller hans bulgariske arbetsgivare. Men för fru Justitia blev det lite av en jackpot.

Tidningen Proffs fre 15 juli 2016

15 juli 2016

Proffs är tidningen som riktar sig mot alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter. Proffs lyfter fram människan, maskinen och de företagare som kämpar för att ”vanliga” konsumenter, varje dag ska finna bland annat färsk mjölk i butiken, medicin på apoteken och reservdelar till sina bilar på verkstaden.

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Herren har kallat sade prästen - och lämnade rättssalen”

Även i en rättssal där brottmål handläggs kan humoristiska situationer passera. Minns särskilt ett mål där jag hade åtalat en präst för osant intygande avseende innehållet i ett personbevis (prästen frikändes) och där prästen efter ungefär halva huvudförhandlingen sittande intill sin försvarare plötsligt reste sig från den tilltalades bänk och sakta skred på väg ut ur rättssalen.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 15 juli 2016
Stäng

15 juli 2016

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Chauffören är A och O när du driver åkeri
  • Ledare: \"Polisen var god dröj...\"
  • Lennart har inrett lastbilar i 40 år
  • Tre hästar hemma och 440 på jobbet
  • Provkörd: Stark I-Shift med krypväxel
  • Enbilsåkaren som släcker törsten på göteborgarna
  • Volvo laddhybrid - behagligt avstressande att köra
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant