TRANSPORTSTREJKEN

Transport till motattack mot BA:

"Ansvarslöst att inte bringa ordning"

Enligt Peter Jeppsson, vd för Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) och TransportGruppen, är Transports konflikt ”ansvarslös”.
- Det enda som är ansvarslöst är att inte försöka få ordning på den situation som råder på landets terminaler och i åkerierna, kontrar Transport.

Peter Jeppssons uttalande ger man inte mycket för hos Transport. Jeppsson lägger en stor skuld på Transport vad gäller den strejk som riskerar bryta ut vid lunchtid idag.
- Det enda vi vill göra är att få ordning på den bemanningsproblematik som har plågat branschen i många år, säger Gabriel Dahlander, presskontakt hos Transport.
- Det kravet är inte radikalt på något sätt. De skrivningar som vi vill ha in, finns redan i ett av Handels avtal för partihandel.
- Vi vill få ordning på bemanningsfrågan i en bransch där den frågan helt har spårat ut. Utöver det, lönekraven ligger helt i nivå med övriga arbetsmarknaden, menar Dahlander.

Gabriel Dahlander berättar att det finns personal som ena dagen har blivit av med jobbet, för att nästa dag komma tillbaka – som bemanningspersonal.
- Det är helt ohållbart om man ska ha en långsiktighet.

Hur många som nu tas ut i strejk vill Dahlander inte berätta.
- Antalet går vi inte ut med, helt enkelt för att inte avslöja vår organisationsgrad. Men det gäller ju alla medlemmar på de 23 olika terminalerna.

Stridsviljan i facket är stor. Några bortre tidsgränser finns inte.
- Vi håller på tills vi har fått en tillfredsställande uppgörelse.
- Vi ska ha igenom våra krav. Några andra alternativ finns inte och det är våra medlemmar har gett oss mandat att driva detta.
- Man kan inte ha den ordningen att majoriteten på ett företag är bemanningsanställda och i minoritet ha en fastanställning. Det är inte någon hållbar utveckling, menar Gabriel Dahlander. 

Klockan 12 idag, onsdag, bryter strejken alltså ut.
- Det finns några timmar kvar att jobba på innan strejken bryter ut. Men det mesta tyder på att det blir strejk, avslutar Dahlander.

 

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 24 April 2013, kl 08:30
Kategori: Nyhet
Taggar: Biltrafikens Arbetsgivareförbund, Konflikt, Lockout, Löneavtal, Strejk, Transportarbetareförbundet

TRANSPORTFUSKET I FOKUS

Saknad adress kan äventyra rättsprocess

Tingsrätten friade den makedonske föraren som med falskt körkort och pass ertappades utanför Sundsvall i oktober. Ärendet överklagades, men nu uppdagas nästa fadäs. Ingen tänkte på att fråga efter mannens adress och därmed vet man inte hur man ska få tag i honom för delgivning.

Tomten är blå i år:

Nytt paketrekord för Postnord i Sverige

Veckorna före jul är den mest hektiska perioden för Postnord. Under tisdagen slogs tidigare paketrekord för ett enskilt dygn då cirka 455 000 paket passerade genom företagets paketterminaler i Sverige. Det är cirka 30 000 fler än det tidigare rekordet från 2012. Den stora skillnaden mot tidigare år är dock att paketvolymerna legat på en mycket hög nivå under fler veckor före jul.

Helsingfors förbereder sig på ”kaos”

Finska YLE, rapporterar om ett väntande "kaos" i den finska huvudstaden. Idag genomförs en protestaktion i Helsingfors. Se direktsända bilder från manifestationen.

Historiskt omslag - som kan bli ditt

Årets sista nummer av tidningen Proffs bjuder på ett smått historiskt omslag. Branschen har enats i en gemensam aktion och satt ner fötterna. Nu kräver man att politiker agerar för att rädda den egna näringen. Ett krav som man inte tänker vika en tum ifrån.
Se till att skaffa det "unika" omslaget – och tidningen, så klart!

Nu stannar även taxibilarna

När "Här Stannar Sverige" drog igång, dröjde det inte länge förrän även taxibranschen hakade på med "Här Stannar Taxi för Sverige". Överetablering, låga ersättningar för åkerierna, avsaknad av kollektivavtal, svarttaxi och oinfriade löften från politiker är bar en del av taxibranschens problem som leder till stressade och trötta förare. Detta är något vi alla tyvärr kan känna igen.

Här stannar Sverige den 20 december

Den 20 december planeras ett antal manifestationer inom ramen för "Här stannar Sverige", runtom i landet. Proffs har sammanställt platserna.
Saknar ni något evenemang? Skicka info till "red@vagpress.se" så kompletterar vi artikeln.

Här stannar Sverige - i riksdagen

Som en effekt av "Här stannar Sverige"-aktionen, öppnade trafikutskottet upp dörrarna för åkerinäringen. Åkarna Jan Ohlsson, Håkan Alexandersson och Johan Kullgren, chauffören Peter Johansson, Thomas Morell från Sveriges Åkeriföretag Skaraborg samt de fackliga representanterna Freddy Welle och Magnus Falk, fick då möta trafikutskottets ledamöter från både regeringssidan och alliansen.
- Det gick jättebra, de lyssnade verkligen på oss, berättar Johan Kullgren.
- Vi fick möjlighet att prata om våra problem och om framtiden.

DEBATTARTIKEL

Replik på artikeln "Snälla facket – vi är inga rasister"

Bäste "Fackligt ansluten", som valt att inte framträda med namn:
Tidningen Transportarbetaren har inte stängt ner någon dansk motsvarighet till "Här stannar Sverige!". Däremot har vi i en artikel rapporterat att den person som drog igång den danska motsvarigheten är en man som gjort sig känd i Danmark för klart rasistiska uttalanden.

Helsingborg, Göteborg och Sundsvall

Stor uppslutning i helgens ”Här stannar Sverige”-aktioner

Klockan 12.00 i lördags stannade Sverige på flera håll. I Göteborg och Helsingborg slöt chaufförer upp för att mitt under begynnande julhandel visa allmänheten att det finns ett missnöje i branschen över konkurrenssituationen.
Och mellan Timrå och Sundsvall körde nära nog 100 lastbilsekipage i kortege, i samma syfte.

Polisen hinner inte med

Rattfulla får köra förbi alkobommen

Alkobommarna i Stockholms Frihamn har stoppat 74 rattfyllerister i höst. Det kunde blivit fler om inte polisens bristande resurser ibland gjort att kontrollerna avbrutits.
– Det är upprörande att tvingas släppa ut alkoholpåverkade bilförare i trafiken alldeles i onödan, säger MHF:s vd Arne Winerdal.

DEBATTARTIKEL

Bergheden (M): "Stärk den svenska åkerinäringen"

Sverige är ett stort och glesbefolkat land där bra vägar och lagliga lastbilstransporter krävs för att våra företag ska kunna växa och skapa jobb.

Superlånga transporter – för ”hemmafixare”

Den 8 december börjar "hemmafixarföretaget" Jula köra med 31,6 meter långa lastbilar. Men att få dispens har inte varit helt lätt, enligt Julas logistikchef.

DEBATTARTIKEL

Ge inte upp - "Only the Dead Fish Follow the Stream"

Sitter i Åkarstad och betraktar den proteströrelse som kommer ur folkdjupet. Kan inte annat än imponeras av viljan till förändring, en förändring som leder till lag och ordning på våra svenska vägar. Det är en märklig situation när medborgare måste påtala för lagstiftaren att denne brister i sitt ansvar, har aldrig upplevt det tidigare!

DEBATTARTIKEL

”Snälla facket – vi är inga rasister”

Tidningen Transportarbetaren lyckades stänga ner den danska motsvarigheten till vårat "här stannar Sverige". Detta genom att "avslöja" att den danske gruppens grundare är en rasist.
Jag uppfattar det som att detta är fackets sätt att ge uttryck för en besvikelse att inte själv ha lyckats skapa sammanhållning och jävlar anamma i en sakfråga. Och jag tycker synd om fackets medlemmar, att de nu har fått en rejäl kil inslagen i det viktiga arbetet mot en schysstare bransch.

DEBATTARTIKEL

#härstannarsverige

Öppet brev: ”Därför stannar vi Sverige”

Mitt namn är Jimmy och är en av lastbilschaufförerna som stannar längs vägen. Jag känner att medier inte verkar förstå varför vi står still och hur stor omfattning det fått i våran branch...
Så börjar ett brev som kom till redaktionen idag. En vädjan från chauffören Jimmy Lindfors som vill berätta varför en aktion som "Här stannar Sverige" behövs.
Läs hans brev. Kanske i synnerhet om du inte jobbar inom vägtransportbranschen!

Tidningen Proffs fre 19 december 2014

19 december 2014

Proffs är tidningen som riktar sig mot alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter. Proffs lyfter fram människan, maskinen och de företagare som kämpar för att ”vanliga” konsumenter, varje dag ska finna bland annat färsk mjölk i butiken, medicin på apoteken och reservdelar till sina bilar på verkstaden.

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Är likställdhet viktigare i vissa fall?”

Höga rättssäkerhetskrav ska alltid ställas på rättsväsendet. I brottmål måste rättvisan segra så långt det någonsin är möjligt. Utredningsarbetet inom polisen måste vara schyst och rättvist för att kunna läggas till grund för åklagarens bedömning om åtal ska väckas eller ej (eller om strafföreläggande i förekommande fall ska utfärdas).
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 19 december 2014
Stäng

19 december 2014

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Nu har branschen fått nog - Här stannar Sverige
  • Alltid på väg - med livsfarlig last
  • Ernsts Express, \"grönt\" åkeri sedan 1955
  • Sålde åkeriet och söker chaufförsjobb - i Norge
  • Chaufför och åkeri frias för dieselutsläpp
  • 520 hästar på jobbet - och en hemma
  • Vad blir trafikpolisens roll i nya organisationen?
  • Svenska ekipage i lång nostalgiresa
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant