TRANSPORTSTREJKEN

Transport till motattack mot BA:

"Ansvarslöst att inte bringa ordning"

Enligt Peter Jeppsson, vd för Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) och TransportGruppen, är Transports konflikt ”ansvarslös”.
- Det enda som är ansvarslöst är att inte försöka få ordning på den situation som råder på landets terminaler och i åkerierna, kontrar Transport.

Peter Jeppssons uttalande ger man inte mycket för hos Transport. Jeppsson lägger en stor skuld på Transport vad gäller den strejk som riskerar bryta ut vid lunchtid idag.
- Det enda vi vill göra är att få ordning på den bemanningsproblematik som har plågat branschen i många år, säger Gabriel Dahlander, presskontakt hos Transport.
- Det kravet är inte radikalt på något sätt. De skrivningar som vi vill ha in, finns redan i ett av Handels avtal för partihandel.
- Vi vill få ordning på bemanningsfrågan i en bransch där den frågan helt har spårat ut. Utöver det, lönekraven ligger helt i nivå med övriga arbetsmarknaden, menar Dahlander.

Gabriel Dahlander berättar att det finns personal som ena dagen har blivit av med jobbet, för att nästa dag komma tillbaka – som bemanningspersonal.
- Det är helt ohållbart om man ska ha en långsiktighet.

Hur många som nu tas ut i strejk vill Dahlander inte berätta.
- Antalet går vi inte ut med, helt enkelt för att inte avslöja vår organisationsgrad. Men det gäller ju alla medlemmar på de 23 olika terminalerna.

Stridsviljan i facket är stor. Några bortre tidsgränser finns inte.
- Vi håller på tills vi har fått en tillfredsställande uppgörelse.
- Vi ska ha igenom våra krav. Några andra alternativ finns inte och det är våra medlemmar har gett oss mandat att driva detta.
- Man kan inte ha den ordningen att majoriteten på ett företag är bemanningsanställda och i minoritet ha en fastanställning. Det är inte någon hållbar utveckling, menar Gabriel Dahlander. 

Klockan 12 idag, onsdag, bryter strejken alltså ut.
- Det finns några timmar kvar att jobba på innan strejken bryter ut. Men det mesta tyder på att det blir strejk, avslutar Dahlander.

 

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 24 April 2013, kl 08:30
Kategori: Nyhet
Taggar: Biltrafikens Arbetsgivareförbund, Konflikt, Lockout, Löneavtal, Strejk, Transportarbetareförbundet

Trafikpolis ger svidande kritik till Ygeman och Svensson-Smith

Läs brevet – exklusivt i PROFFS

Polisen har genomgått en omfattande omorganisation som under hela resans gång, i stora delar kritiserats av dem det berör – poliserna. Ett segment som känner sig särskilt utsatta nu, är trafikpoliserna som befarar att de snart inte längre finns. Nu har man fått nog och bägaren inte bara rinner över – den flödar över.
Läs polisens brev till de ansvariga ministrarna - exklusivt i PROFFS nättidning!

Trafikutskottet vill ha:

Klampning ”på riktigt”, tyngre ekipage och flexiblare körtidsregler

Trafikutskottet anser att det bör vara möjligt att hindra ett fordons fortsatta färd under mer än 24 timmar. Utskottet vill också att lastbilar upp till 74 ton ska tillåtas på de allmänna vägar där bärigheten tillåter det. Utskottet föreslår även att möjligheten att tillåta mindre avvikelser från kör- och vilotiderna ska ses över.

Lastbilen som fick norrmännen att rasa

Vad är väl dieselstölder, ”yrkesförare” med falska körkort och andra olagligheter som i sin förlängning kan riskera livet på oss alla som vistas i trafiken, jämfört med en lättklädd kvinna på en hyttsida?
En avporträtterad skådespelare med ett körsbär i munnen är uppenbart det värsta som kunde inträffa...

Dramatisk ökning av lastbilsstölder

Enligt Larmtjänst har 76 större lastbilar, med kapacitet att dra tung och dyrbar last, blivit efterlysta hittills i år. Detta är en ökning jämfört med samma period 2014 då det efterlystes 37 liknande lastbilar.

Mercedes introducerar HAD - hydraulisk framhjulsdrift

Vid en presentation i Stuttgart under måndagen visade Mercedes sitt nya hjälpaggregat för temporär allhjulsdrift. Systemet kallas HAD vilket står för Hydraulic Auxiliary Drive - hydraulisk hjälpdrift.

TRANSPORTFUSKET I FOKUS

Ska vi börja vänja oss vid den här synen, LKW?

Det blev en dyr historia för det bulgariska åkeriet som skickade iväg en makedonsk chaufför till Sverige, som bland annat saknade arbetstillstånd. Totalt resulterade bristerna i en nota på 45 500 kronor. Och en gul klamp på framhjulet.
Förvirringen tycks dessutom vara total när vi kontaktar LKW Walter för en kommentar.

TRANSPORTFUSKET I FOKUS

Pågående stöld prioriterades inte av polisen

Skyddade sina ägodelar - greps själv för misshandel

Jimmy Rosenqvist, JIMI Åkeri AB, fick ett meddelande om att sex polska män tagit sig in i hans trailer som stod parkerad vid IKEA i Kungens kurva, och att de höll på att plocka åt sig av lasten.
Polis larmades via akutnumret 112, men var inte särskilt intresserade. Jimmy och hans chaufför André Lahi åkte då själva ut till trailern för att stoppa tjuvarna. Kalabalik uppstod, och Jimmy anhölls senare, misstänkt för grov misshandel.

Registreringsskylt väcker frågor om Ragn-Sells

Har Ragn-Sells börjat köra med estlandsregistrerade sopbilar? En bild läggs upp på Facebook som mycket riktigt visar en Ragn-Sellbil registrerad i Estland. Och det väckte av förklarliga skäl frågor.

TRANSPORTFUSKET I FOKUS

Bulgariskt fuskåkeri riskerar förlora tillstånd

I söndags stoppade polisen ett bulgariskt trailerekipage på Hallandsås, på gränsen mellan Skåne och Halland. Obetald vägavgift och inget arbetstillstånd för den makedonske chauffören konstaterades av bilinspektören på plats.
Nu riskerar åkeriet att förlora sina tillstånd.

Nu är det dags för årets lastbilsfest i Stockholm

På fredag och lördag slår Stockholm Truck Meet åter upp portarna i Älvsjö. Tidningen Proffs är på plats. Ett lysande tillfälle att kombinera nytta med nöje. Njut av fina lastbilar och sociala möten samtidigt som du har möjlighet att prata med vår redaktion om saker som rör din bransch.

TRANSPORTFUSKET I FOKUS

Historien upprepar sig:

Litauisk förare ertappad med falskt körkort

De norska fordonsinspektörerna fortsätter att "leverera". Nyligen avslöjade de ännu en lastbilsförare med falskt körkort vid en kontroll i Jessheim. Även om kompetensen för att avslöja falska körkort blir allt bättre hos de norska myndigheterna, blir uppenbart de kriminella allt dumdristigare. Den här gången handlade det nämligen om en "billig kopia".

JOAB ger aktivt stöd till Här stannar Sverige

Med gedigen åkerierfarenhet, 90 lastbilar och 125 anställda, har C-R Johanssons Åkeri i Varberg kvalificerat sig för att köra samtliga transporter för påbyggaren JOAB, på rutten Danmark-Sverige.
- För oss känns det viktigt med samarbetspartners som jobbar med schysta villkor, säger Peter Olsson, vd på JOAB och tillägger att man genom att vara noggrann med valet av transportör också vill markera sitt stöd till "Här stannar Sverige".

TRANSPORTFUSKET I FOKUS

Togs med 10 000 liter diesel på trailern – släpptes

Per-Arne Nilsson: "Hårresande"

Ett samarbete mellan en vaken privatperson, utryckningspolisen, Road Crime-gruppen och trafikpolisen i Helsingborg resulterade i att en rumänsk chaufför greps, misstänk för häleri. När polisen kontrollerade chaufförens ekipage, fann man tio så kallade IBC-tankar fyllda med diesel. Drivmedel som man misstänkte kunde vara stöldgods.
Chauffören greps – men släpptes snart igen.

Ecotrans utreder körning med falskt körkort

Tisdagen den 21 april i år, stoppades en bulgarisk dragbil från Kalac Transport med svensk trailer från Ecotrans, i Minnesund, i Norge. Föraren var från Makedonien och inspektör Bjørn Uno Rogneby förstod snabbt att allt inte stod rätt till. Körkortet var inte bara falskt.

TRANSPORTFUSKET I FOKUS

Avancerat färdskrivarfusk avslöjat i litauisk dragbil

Bilen beslagtagen av norska staten

Chauffören i det litauiska trailerekipaget blev stoppad av Statens vegvesen i norska Jessheim. Det avslöjades att färdskrivaren kunde styras och därmed manipuleras med fjärrkontroll. Nu är föraren utvisad från Norge, böter utskrivna och dragbilen konfiskerad av den norska staten.

Tidningen Proffs fre 24 april 2015

24 april 2015

Proffs är tidningen som riktar sig mot alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter. Proffs lyfter fram människan, maskinen och de företagare som kämpar för att ”vanliga” konsumenter, varje dag ska finna bland annat färsk mjölk i butiken, medicin på apoteken och reservdelar till sina bilar på verkstaden.

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Alhem: Då är bevisprovokation okej!”

När jag skriver denna krönika märker jag genom fönsterrutan ut mot trånga Köpenhamnsvägen i Malmö hur en del bilar far förbi helt utan minsta hänsynstagande till att högsta tillåtna hastighet är 40 km/h. Hindrande gupp och polis saknas.
Den som blir misstänkt för ett trafikbrott eller till exempel stöld är rättssäkerhetsmässigt bättre tillgodosedd än den som misstänks för mord. Vad menar jag nu, tänker säkert många. Jag ska förklara.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 24 april 2015
Stäng

24 april 2015

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Åkeriet anställer men vägrar betala lön
  • Polsk förare hos svenskt åkeri fast med falskt körkort
  • Åkeri svartlistas av LKW Walter efter brottsmisstanke
  • \"Texasbil\" fick betala både sanktionsavgift och gamla böter
  • Mogetorpsolyckan - \"Ingen olycka\"
  • Nu drar Cabotagestudien igång igen
  • Göran, 82: \"Vi får se när det är över\"
  • Det våras för sopmaskinerna
  • Däckskolan: Så väljer du rätt däck
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant