TRANSPORTSTREJKEN

Transport till motattack mot BA:

"Ansvarslöst att inte bringa ordning"

Enligt Peter Jeppsson, vd för Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) och TransportGruppen, är Transports konflikt ”ansvarslös”.
- Det enda som är ansvarslöst är att inte försöka få ordning på den situation som råder på landets terminaler och i åkerierna, kontrar Transport.

Peter Jeppssons uttalande ger man inte mycket för hos Transport. Jeppsson lägger en stor skuld på Transport vad gäller den strejk som riskerar bryta ut vid lunchtid idag.
- Det enda vi vill göra är att få ordning på den bemanningsproblematik som har plågat branschen i många år, säger Gabriel Dahlander, presskontakt hos Transport.
- Det kravet är inte radikalt på något sätt. De skrivningar som vi vill ha in, finns redan i ett av Handels avtal för partihandel.
- Vi vill få ordning på bemanningsfrågan i en bransch där den frågan helt har spårat ut. Utöver det, lönekraven ligger helt i nivå med övriga arbetsmarknaden, menar Dahlander.

Gabriel Dahlander berättar att det finns personal som ena dagen har blivit av med jobbet, för att nästa dag komma tillbaka – som bemanningspersonal.
- Det är helt ohållbart om man ska ha en långsiktighet.

Hur många som nu tas ut i strejk vill Dahlander inte berätta.
- Antalet går vi inte ut med, helt enkelt för att inte avslöja vår organisationsgrad. Men det gäller ju alla medlemmar på de 23 olika terminalerna.

Stridsviljan i facket är stor. Några bortre tidsgränser finns inte.
- Vi håller på tills vi har fått en tillfredsställande uppgörelse.
- Vi ska ha igenom våra krav. Några andra alternativ finns inte och det är våra medlemmar har gett oss mandat att driva detta.
- Man kan inte ha den ordningen att majoriteten på ett företag är bemanningsanställda och i minoritet ha en fastanställning. Det är inte någon hållbar utveckling, menar Gabriel Dahlander. 

Klockan 12 idag, onsdag, bryter strejken alltså ut.
- Det finns några timmar kvar att jobba på innan strejken bryter ut. Men det mesta tyder på att det blir strejk, avslutar Dahlander.

 

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 24 April 2013, kl 08:30
Kategori: Nyhet
Taggar: Biltrafikens Arbetsgivareförbund, Konflikt, Lockout, Löneavtal, Strejk, Transportarbetareförbundet

Het debatt om beställaransvar i Malmö

Transportpolitisk debatt på temat beställaransvaret hölls i Malmö och gav både sting och hetta för, även om man är överens om mycket, finns tydliga skiljelinjer mellan såväl lösningar som värderingar.

Åkare klipper tankkort i protest

Circle K: ”Oriktig information”

När franska Samat vinner upphandlingen av transporter för Circle K i södra Sverige, möts detta av oro bland förarna trots att alla välkomnats att söka anställning i det nya bolaget. Nu har anställningsintervjuer gjorts och Proffs har lyssnat på ljudinspelningar från dem.

Två förare utan YKB stoppade - i Norge

Den makedonske föraren var på väg till mejeriet Tine i Ringebu, Norge, men saknade YKB. Även ersättaren saknade detta. Han kom från Ekornes Beds.

Scania utsedd till Truck of the Year 2017

Nya R- och S-serierna har utsetts till Årets Lastbil 2017 av en grupp lastbilsjournalister i Europa. Priset delades ut till vd Henrik Henriksson under öppningsdagen för IAA-utställningen i Hannover. I juryns motivering framhölls bland annat den nya lastbilsgenerationens förarkomfort, säkerhetsaspekter som sidokrockkudde och positiv påverkan på en åkares totalekonomi.

Politiker överens - Lån riskerar snedvrida konkurrensen

EBRD: ”Bra för landets ekonomi”

Garanti Leasing Romania har fått ett mångmiljonlån från European Bank for Reconstruction and Development (EBRD) som ska satsas på den rumänska leasingmarknaden för lastbilar, trailers och andra fordon samt utrustning relaterat till dessa verksamheter.

Cummins får bidrag för utveckling av gasmotor

I Kalifornien har Cummins fått anslag för att utveckla en naturgasdriven motor för tunga fordon. Framgångar här, kan ge gasdrift i tunga fordon en skjuts framåt inte bara i Kalifornien.

Scanias ”lastbilsklocka” har startat

Klockan tickar. Scania har antagit den tuffaste utmaningen av alla − kampen mot tiden. Utmaningen var att få 14 lastbilar att hålla tiden på sekunden. På ett övergivet flygfält långt ute i ödemarken skapade Scania en gigantisk klocka som visade tiden under ett dygn.

Resan som kunde ha blivit Kents sista

”Han drog fram en jaktkniv”

Kents livsresa kunde tagit slut i Calais, men turen räddade honom. Situationen i Calais har av svenska politiker kallats för "storm i ett vattenglas". De som bor i området och chaufförerna som måste köra där, har en annan uppfattning.

Polsk förare utan körkort anhölls inte

Axels Nöjesfält kom till Västerås och bjöd polisen på "tivoli", men åklagaren ville inte hänga med i "karusellen", så den misstänkte fick löpa för stunden. Hur långt lagens långa arm kommer att räcka för att lagföra honom nu, återstår att se.

Förväxling när död chaufför skulle skickas hem

Ett svenskt bårhus skickade fel kropp till Litauen. I Litauen lägger man skulden på transportfirman.

Full Vos-chaufför stoppades av tullen

Under natten mot onsdagen stoppar Helsingborgstullen ett polskregistrerat trailerekipage i färjeläget. Den polske chauffören fick blåsa i tullens alkomätare, vilken gav ett positivt svar.

Åtta skolor i kampen att bli Årets Transportskola

Åtta skolor återstår för utmärkelsen Årets Transportskola – Till Anders Jonzons minne. Det är TYA (Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd) som står bakom utmärkelsen.

Arla ett steg närmare fossilfria transporter

Idag inviger bondeägda Arla 17 nya etanoldrivna lastbilar och en ny tankstation vid mejeriet i Kallhäll. Lastbilarna från Scania drivs med dieselmotoranpassad etanol från Lantmännen som tillsammans reducerar koldioxidutsläppen med upp till 90 procent. Därmed är Arla i Sverige nu ännu närmare målet att helt fasa ut fossilt bränsle.

Big Bang-arrangörerna nöjda med manifestationen

Här stannar Sverige får nu öppet stöd av Sveriges Åkeriföretag och Transportarbetareförbundet. Tillsammans har parterna författat en skrivelse som innehåller de gemensamma kraven man ställer på politikerna. I sällskap av femtontalet lastbilar, anlände man till riksdagens öppnande för att personligen överlämna skrivelsen.

Irländare får betala 160 000 för magnetfusk

En 43-årig irländsk chaufför kan se fram emot ett möte med det danska rättsväsendet. Detta efter att ha blivit ertappad med att ha fuskat med färdskrivaren.

Tidningen Proffs fre 19 augusti 2016

19 augusti 2016

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Herren har kallat sade prästen - och lämnade rättssalen”

Även i en rättssal där brottmål handläggs kan humoristiska situationer passera. Minns särskilt ett mål där jag hade åtalat en präst för osant intygande avseende innehållet i ett personbevis (prästen frikändes) och där prästen efter ungefär halva huvudförhandlingen sittande intill sin försvarare plötsligt reste sig från den tilltalades bänk och sakta skred på väg ut ur rättssalen.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 19 augusti 2016
Stäng

19 augusti 2016

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

Årets åttonde nummer innehåller 48 sidor med allt från nyhetsartiklar till intressanta \"hemma-hos\"-reportage.

Vi tar givetvis också upp ämnet \"Transportfusk\" och tittar i det sammanhanget till exempel lite närmare på vilka konskevenser det kan få att köra med överlastade \"lättlastare\". Alltså sådana fordon som bland annat Volvo Cars gods transporteras i - och som avslöjats köra med smått gigantiska överlaster...

Detta - och mycket mer - i PROFFS nr 2016-08.

Och... Vi ses väl på Elmia den 24-27 augusti?
Du hittar oss i monter D01:58!

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant