Bortförklaringarna höll inte i rätten

Rossing döms för trafikfarliga fordon

Johannes Rossing, vd och trafikansvarig för Rossing Åkeri & Logistik AB, har i dag dömts till böter för att flera av bolagets fordon påträffats med trafikfarliga bromsar, blankslitna däck eller obesiktad färdskrivare.

Den 37-årige Johannes Rossing är huvudman för Rossinggruppen och vd i de flesta av gruppens företag. I bolagsgruppen ingår Rossing Åkeri & Logistik AB och Nordic Transport Sverige AB, som bland annat sköter all distribution till Nettos mer än 125 svenska butiker.

Åkerierna har rykte om sig att i stor utsträckning använda ”buskar” i sin verksamhet, alltså äldre och inte fullt så glansiga ekipage. En bild som, åtminstone delvis, bekräftas av en av Rossings chaufförer.
– Och det behöver inte vara fel. Det finns heller inget som säger att du får bättre ekonomi med en ny bil köpt med lånade pengar än med en äldre köpt kontant, säger han
– Förutsättningen är att du sköter om den äldre bilen, servar och reparerar.

Problemet är att det på den punkten ibland inte fungerat, och inte fungerar, som det ska medger chauffören, som vill vara anonym. Problemet bekräftas av åklagarmyndighetens stämningsansökningar till tingsrätten.

Den 9 september 2010 fastnade en Scania av 1987 års modell i en flygande inspektion i Halmstad. Polisen konstaterade läckage på vänster framhjuls bromscylinder. Felet bedömdes som en ”trea” och lastbilen fick kvalificerat körförbud. Även ett antal ”tvåor” noterades. Föraren kände till felet med bromsen, och hade påtalat det för företagets verkstad. Åklagarmyndigheten lämnade in stämningsansökan om förseelse mot fordonsförordningen två veckor senare.

Vid en kontroll utefter E6 i januari 2011 upptäckte polisen att färdskrivaren i en annan av Rossing Åkeri & Logistiks bilar, en Scania R124 från 2003, inte besiktats inom föreskriven tid. 20 maj samma år lämnade åklagare in stämningsansökan om förseelse mot förordningen om kör- och vilotider samt färdskrivare med mera.

En kontroll på E6 vid Heberg, några mil söder om Falkenberg, i september 2011 avslöjade att en av företagets bilar hade två däck på enkelmonterade hjul med ett mönsterdjup på 0 mm, de var helt blanka. Ny stämningsansökan om förseelse mot fordonsförordningen från åklagarmyndigheten.

Vid en annan kontroll av samma bil den 11 oktober 2011, även denna gång på E6 vid Heberg var ett däck, enkelmonterat, blankslitet. På samma plats kunde polisen en knapp vecka senare, den 17 oktober, konstatera att en annan av åkeriets bilar hade två enkelmonterade hjul med 0 mm mönsterdjup. Det resulterade i ännu en stämningsansökan.

Halmstads tingsrätt försökte i januari i år ta hand om de åtal som då väckts, men rättegången fick ställas in. Johannes Rossing kom inte.
Efter sommaren gjordes ett nytt försök. Inte heller denna gång dök Rossing upp, men tingsrätten avgjorde nu målet trots hans frånvaro.

Rossing hade inför rättegången på alla åtalspunkter nekat till brott. Beträffande bilen med trasig broms förnekade han sitt ansvar som trafikansvarig, och hänvisade till personal på företagets verkstad. Beträffande de slitna däcken hade han i ett fall förklarat att han inte kunde ha ansvar för de fordon åkeriet äger, det var chaufförens uppgift och ansvar. I ett annat fall förklarade han att han inte kunde hålla koll på alla de fordon som åkeriet har, och han kunde inte erkänna någon brist som han inte sett med egna ögon.

Halmstads tingsrätt håller inte med. Johannes Rossing skulle som trafikansvarig ha sett till att inte bilar med trafikfarliga bromsar, obesiktad färdskrivare eller blankslitna däck används.

Rossing fälls på samtliga åtalspunkter. Påföljden bestäms till ett gemensamt bötesstraff, 6 300 kronor i penningböter.
Proffs har utan framgång sökt Johannes Rossing för en kommentar. I företagets växel uppger man att han sitter i möte och inte går att nå.

Uppdatering:

Proffs kunde strax efter att domen meddelades inte nå Johannes Rossing på telefon, däremot har han svarat på våra frågor och kommenterat det inträffade via mejl.
– Vi kämpar stenhårt på den allt smalare vägen med att driva ett stort och professionellt åkeri med enbart förare med svenska kollektivlöner, säger Johannes Rossing.

Det som hänt är naturligtvis inget att yvas över medger han.
– Det är klart att det är skamligt att vi blir dömda, och att det blir tidningsvärdiga nyheter nu när vi har valt att ta en prövning i domstol. Men man måste någonstans ha i åtanke att vår fordonspark rullar cirka 2 000 000 mil per år. Vi har naturligtvis en nollvision men jag tycker det är viktigt att få perspektiv på detta och att inte fastna i en förenklad ”tidningssanning”.

– Jag tar naturligtvis väldigt allvarligt på min roll som trafikansvarig. Med tanke på att vi i dag har drygt 250 enheter som rullar dagligen över hela Sverige är det ett väldigt tungt ansvar för en VD att inneha. Det är en väldigt tuff utmaning att få alla enheter att fungera lika bra som dem som utgår från Halmstad där jag själv kan utöva ett ”direktinflytande” på alla enheter.

En del av det som tas upp i domen har ett par år på nacken, och de åtgärder som ansetts nödvändiga för att undvika att det händer något liknande igen har redan vidtagits tillägger han.
– I dag har jag ett team på fyra man som bara arbetar med att se till att alla enheter som rullar för oss är välskötta och att det inte missas något längs vägen.

Om artikeln

Publicerad: 2012-09-14 17:38
Kategori: Nyheter
Taggar: Halmstad Rättsfall Rossing