Färre fordon med ny frystrailer

Norska Bussbygg har utvecklat en FRC-klassad trailer som rent teoretisk borde kunna minska antalet frysekipage på våra vägar samt sänka både brä...

Norska Bussbygg har utvecklat en FRC-klassad trailer som rent teoretisk borde kunna minska antalet frysekipage på våra vägar samt sänka både bränsleförbrukning och miljöbelastning. Trailern, som presenteras på Lastbil 2010, är utvecklad i samarbete med Parator.

Enligt Bussbygg är det vanligaste fordonet för frystransporter en lastbil med släpvagn och plats för 48 pallar. Varje lastutrymme har ett eget dieseldrivet kylaggregat, vilket innebär tre dieselmotorer i varje ekipage.

Trailern från Bussbygg är 19,2 meter lång med 48 pallplatser och har ett kylaggregat som drivs av lastbilens motor med hydraulik.

– Hydrauliska frysaggregat är en beprövad teknik inom andra områden. Det problem som vi lyckats lösa är överföringen mellan dragbil och trailer, berättar Christer Johansson, svensk representant för Bussbygg.

Enligt honom påverkas lastbilens dragkraft marginellt. Fördelarna med en dieselmotor istället för tre överväger.

– Lastbilstillverkarna är långt framme på rena och bränslesnåla motorer. Det finns mycket att vinna på att använda den motorn för att även driva frysaggregatet, säger Christer.

Om artikeln

Publicerad: 2010-08-20 00:00
Kategori: Nyheter
Taggar: