Terrorist eller rattfyllo – likheter finns

Terrordådet i Stockholm har så sakta börjat smälta in i vårt medvetande. Man vore så klart väldigt naiv om man trodde att något dylikt inte skulle kunna hända oss i Sverige. Ändå kom det nog som en chock för oss alla.

Continental

Bra att poliser umgås vid fikabordet, sa polischefen – och stängde caféet

Vi läser allt oftare om rattfyllor bland yrkeschaufförer. Tack vare en uppmärksam allmänhet, stoppas många potentiella mördare innan något tragiskt inträffat. En del avslöjas först sedan chauffören hamnat i diket med sitt ekipage.
Min känsla är att de ?tunga? fyllorna absolut har blivit fler på senare tid. Och det är emellanåt inga låga promillehalter som nämns. Detta talar för att chaufförerna i fråga är vanesupare, alltså alkoholister.

Continental

Kalla det vad som helst – bara det kostar

Näringsdepartementet skickade nyligen ut en promemoria på remiss till 18 instanser. I stora drag går den ut på att göra ansvarsreglerna vid överträdelse av bestämmelserna om cabotagetransporter på väg mer ändamålsenliga. 
Det var så klart glädjande att läsa promemorian ? men det känns ändå så ?onödigt? på något sätt. Vi hade ju redan en förordning att förhålla oss till och som uppenbarligen fungerar i alla andra EU-länder.

VBG onspot

Skärp lagen – för högre moral är väl inte att tänka på?

När vi på tidningen kontaktar en transportköpare eller speditör som ertappats med att ha anlitat en transportfirma som på något brutit mot lagen, är det mer regel än undantag att man skjuter över ansvaret för det inträffade på någon annan. Jag kan inte minnas någon som rakt ut har sagt till mig att "det är vårt fel".

Continental

Och på nyårsdagen är allt precis som förr…

Vi har bytt almanacka. Kastat bort 2016 års kalender och spikat upp en ny samt bläddrat fram den första månaden för 2017.
Många är vi som stått där med champagneglaset vid midnatt på nyårsafton och lovat varandra både det ena och det andra. Nytt år, nya möjligheter och nya förhoppningar om ett "bättre år".
Dagen därpå slår vi upp dagstidningen eller (för all del) surfar in på någon nyhetssida på internet för att konstatera att allt är... precis som förr.

Aspök

Månadens Ledare:

Gemenskapstillståndet måste dras in för fuskarna

I det här numret, årets sista, kan du bland annat läsa om färdskrivarfusket. En brottslig verksamhet där buset blir allt skickligare på att dölja spåren efter sina ingrepp i den tekniska utrustningen. Polisens försök att hålla jämna steg med de kriminella har på några håll i landet visat sig fungera, men som vi alla känner till så blir trafikpoliserna allt färre vilket så klart ger större utrymme för de mindre nogräknade att härja fritt.

Continental

Ett oförglömligt påvebesök

Påven har nyligen besökt Sverige. Senast vi hade en påve i landet var år 1989 och i det besöket var jag högst involverad. Som bussförare. Dock inte med påven som passagerare, däremot med ett stort antal karmelitnunnor från klostret vid skånska Glumslöv.

Hultsteins

Cabotageärenden riskerar att hamna mellan (dom)stolarna

För någon vecka sedan, skickade moderaten Sten Bergheden en fråga till inrikesminister Anders Ygeman (S). Bergheden funderade över vad Ygeman har tänkt vidta för åtgärder för att öka samarbetet och kunskapsutbytet mellan polisen och Åklagarmyndigheten, i syfte att minska fusket inom åkeribranschen.

Nokian

Som att bygga en lekplats på ålderdomshemmet

Elmia Lastbil 2016 är överstökad. Tack för fyra fantastiska dagar!
Det var som vanligt en riktigt trevlig upplevelse att besöka lastbilsmässan med stort "L". Många kära återseenden, minst lika många nya bekantskaper och ett fyrverkeri av intressanta produkter och nyheter. En dröm för en tidningsgubbe, med andra ord.

Wist last buss

Lägg ner skitsnacket – det handlar inte alls om att rädda miljön!

Det är spänning i luften för tillfället, för att inleda lite ?ordvitsigt?. Mycket handlar idag om eldrivna fordon. För lastbilsbranschens del, följer vi med intresse projektet på E16 vid Sandviken. Ett projekt som du kan läsa om på annan plats i den här tidningen. Projektgruppen säger att det blir väldigt mycket billigare att driva lastbilar med elektricitet än med diesel.
Men skulle du våga satsa på en eldriven lastbil, förutsatt att infrastrukturen fanns (så klart)?