MÅNADENS LEDARE
Fordonen på bilden har inget med ledartexten att göra.Fotograf: Göran Rosengren, arkiv Fordonen på bilden har inget med ledartexten att göra.Fotograf: Göran Rosengren, arkiv

Nu önskar vi fokus på cabotagekontrollerna!

Cabotagemiljonerna har börjat jobba, alltså delar av de totalt 100 miljoner kronor som regeringen har avsatt för att bland annat höja kunskaperna om lagarna som reglerar våra vägtransporter. Jag har varit med under några dagar, på de praktiska övningarna, och det är kul att se hur vissa poliser med stor entusiasm går in för sin uppgift.

Främst går utbildningen ut på att polisen, så snabbt som möjligt, ska kunna avgöra om en transport är laglig eller ej. Allt för att den lagliga trafiken inte ska drabbas av onödigt långa uppehåll på en kontrollplats. Polismyndigheten säger att 400 poliser ska genomgå utbildningen.

Personligen visste jag inte ens om att vi hade så många trafikpoliser med grundläggande kunskaper om yrkestrafik. Och mina funderingar tycks vara ganska välgrundade. I verkligheten handlar det om knappt 350 tjänstemän som har, eller ska, sitta i skolbänken under de tre dagar som kursen varar. Eller ja, två dagar eftersom en av dagarna handlar om det nya besiktningsdirektivet gällande flygande inspektion.

Och av de knappt 350 tjänstemännen finner vi inte endast trafikpoliser utan också utredare hos polisen. Hur många utredare och andra som aldrig någonsin kommer att arbeta med ett cabotageärende som nu går utbildningen, har jag inga exakta siffror på, men det handlar sannolikt om en hel del. Skulle jag tro!

Att kontroller av yrkestrafiken behövs, får man ett väldigt tydligt kvitto på under den praktiska delen av utbildningen. Inte sällan står chaufförerna i kö till kontokortsapparaten för att betala in förskottet på sanktionsavgiften.

En kontrollverksamhet med fokus på cabotage hade förmodligen fått självaste Jean-Claude Juncker (ordförande i EU-kommissionen) att sätta kaffet i halsen och kanske rentav lagt ned hela EU:s statistikavdelning, Eurostat. För statistiken som EU tagit fram, rimmar väldigt illa med den verklighet som vi möter ute på vägarna. Den saken behöver vi inte lägga mer trycksvärta på.

Kanske kan vi få önska att man från polisledningens håll framöver drar nytta av utbildningspengarna genom att låta trafikpolisen jobba med cabotagekontroller? Bland annat för att de nyvunna kunskaperna inte ska falla i glömska, men framförallt för att på så sätt skapa en något bättre balans i rättvisefrågorna för åkeribranschen. En enda olaglig transport är en för mycket. Låt våra skattepengar göra nytta i det avseendet. Pengar är avsatta, nu vill vi se resultat – även på lång sikt!

En viktig, svensk röst i EU-parlamentet har tystnat. Den socialdemokratiske EU-parlamentarikern Jens Nilsson avled den 13 mars efter en kortare tids sjukdom.

Jens satt i parlamentets transportutskott där han engagerade sig i branschens kanske allra viktigaste framtidsfrågor, i såväl de sociala frågorna som frågorna kring framtida regler om cabotage.

Jens Nilsson har arbetat i EU-parlamentet sedan år 2011, men hans politiska karriär är betydligt längre än så. Bland annat hade han posten som kommunalråd i Östersund mellan åren 1994 till 2010.

I september i år skulle Jens ha fyllt 70 år. Mina och mina kollegors tankar går till hans anhöriga i deras svåra stund.

Om artikeln

Publicerad: 2018-04-13 10:00
Kategori: Ledare
Taggar: Cabotagepengar Cabotageutbildning EU Jens Nilsson