LEDARE

Hur många måste dö innan man inför en bärgningsförsäkring?

Vintern är seg den här gången. Snöoväder och arktisk kyla skapar rubriker i dagspressen, liksom dyster läsning om trafikolyckor, ibland med mycket tragiska resultat.
Diskussionerna om vinterväghållningen och krav på vinterdäck på lastbilsekipagens samtliga axlar fortsätter därmed i oförminskad omfattning.

I förra numret kunde du läsa om snöröjning och halkbekämpning i Sverige. Artikeln om att antingen förbjuda EU-ekipage eller kräva bättre väghållning engagerade verkligen. Jag tror faktisk inte att jag någonsin har fått så många reaktioner på en artikel. I synnerhet inte med så många balanserade kommentarer – utan svordomar och okvädningsord.

Jag hoppas att den seriösa diskussionen inte försvinner från branschens agenda i takt med snösmältningen.

I månadsskiftet drabbades stora delar av landet av snökaos och bitande kyla i kombination med blåst. Trafikverket vädja till privatpersoner att inte ge sig ut på vägarna i onödan. Ändå uppstod trafikproblem och olyckor med i skrivande stund upp till 60 inblandade fordon. Är detta något vi kan skylla väghållaren för? Knappast. Som alltid ligger ett föraransvar i botten, detta ska inte glömmas bort.

Självfallet har staten ett ansvar och det får inte heller glömmas bort. Men som sagt, det är önskvärt om diskussionerna är balanserade och verklighetsförankrade.

Det finns även andra faktorer som kan påverka trafiksäkerheten och det är till exempel lastbilar som råkat ut för haverier av olika slag. Ett illa uppställt lastbilsekipage utgör livsfara i trafiken.

På webben publicerade vi i slutet av februari en artikel om ett rumänskt ekipage som havererat mitt i en trafikljusreglerad korsning i Söderköping. Och där blev det stående så länge att lokaltrafiken till och med fick lägga om sina busslinjer. Eftersom trafiken inte flyter så snabbt i stadsmiljö, var kanske just den här händelsen inget som riskerade människors liv. Däremot uppstod långa köer – och bussarna, som sagt, blev antingen kraftigt försenade eller till och med inställda.

Några dagar senare får vi ett mejl till redaktionen som berättar om ett annat haveri, den här gången på en 2+1-väg på E4 i närheten av Tönnebro.

Den händelsen kan beskrivas som en extra olycklig kombination av dåligt väglag och lastbilshaveri. Lastbilen som havererat stod uppställd på en tvåfilig sträcka. Andra fordon fick väja för haveristen – men en annan utländsk lastbil lyckades inte så bra med den manövern utan körde av vägen. Därefter uppstod en rad följdolyckor.

Återigen funderar vän av ordning över möjligheten att ställa krav på samtliga fordon i trafik, att det ska finnas en särskild bärgningsförsäkring eller annan form av ekonomisk garanti som ska täcka bärgningskostnader som kan uppstå.

Det har hänt dödsolyckor i samband med illa uppställda haverister. Hur många sådana måste inträffa innan våra politiker får tummarna loss?

Om artikeln

Publicerad: 2018-03-16 07:00
Kategori: Ledare
Taggar: Bärgningsförsäkring Dödsolyckor trafiksäkerhet