MÅNADENS LEDARE

Kommissionens förslag - ett bevis på hur lite man vet

Så levererades förslaget till det nya vägtransportpaketet till slut. Rena julaftonen – åtminstone för de åkerier som livnär sig på renodlad cabotagetrafik. EU-kommissionen föreslår bland annat att man ska begränsa antalet dagar för cabotagekörningarna till fem, samtidigt som man vill ta bort begränsningen om tre inrikes transporter.

Jag tror inte att jag tar allt för stora ord i min mun om jag påstår att förslaget kommer att innebära ytterligare en spik i kistan för många svenska transportörer. Kanske till och med sista spiken för många av dem. Jag tror inte heller att det är någon överdrift att påstå att förslagsställarna saknar all verklighetsförankring då de på allvar tror att detta kommer att bli bra för (de flesta) EU-ländernas inhemska vägtransportnäring.

Nej, tvärtom. De som i huvudsak kommer att gynnas av de fria antalet cabotagetransporter är de åkerier som redan idag struntar i allt vad regler och paragrafer handlar om. Och, för all del, de mindre seriösa speditörer som använder sig av dessa olagliga transportutövare.

Om förslaget till slut går igenom, kommer ”de kreativa” att köra runt och utöva inrikes transporter i till exempel Sverige. På fredagen reser de över sundet till Danmark, viker av till Norge eller Finland allra längst i norr, för att därefter återvända hit och fortsätta köra inrikes.

Kommissionen tror alltså på allvar att detta kommer att gagna den seriösa delen av branschen. Man blir mörkrädd, på riktigt!

Om man hade haft viljan att faktiskt uppnå syftet med cabotagereglerna, borde man istället strama åt dem. Innan taxi avreglerades kunde till exempel en taxibil köra en riksfärdtjänst från Malmö till Stockholm. När man släppt av kunden i Stockholm fick man lov att ta en annan passagerare med sig hemåt. Inte norrut eller västerut. Söderut eller inte alls.

Detsamma borde ju rimligtvis gälla för lastbilar som lossat i ett annat EU-land. Ta gärna ett uppdrag som innebär att du kan närma dig stationeringsorten (hemlandet) med last under så många kilometer som möjligt. Men inte sådana transportuppdrag som innebär att dragbilen cirkulerar runt i till exempel Sverige under hela sjudagarsperioden (eller ännu längre än så). För hem ska den – det är ju faktiskt meningen!

Nu ställer vi våra förhoppningar till att våra politiska representanter i EU får stopp på galenskaperna genom att skriva ändringsförslag. Sista ordet är inte sagt eftersom delegaterna i skrivande stund har tre veckor på sig att läsa in sig på materialet. Därefter tar en omfattande mötesprocess över, för att alla förslag till slut ska tas upp i ministerrådet.

Ett ”färdigt” paket är alltså inte att vänta i år och sannolikt inte heller förrän tidigast en bra bit in i 2018.

Förslaget som kommissionen nu har levererat innehåller så klart mycket annat. Till exempel tror jag att man vill förbjuda att ordinarie veckovila får hållas i lastbilen. Jag skriver ”tror” eftersom man inte vill se lagen som tvingande.

Om jag har förstått saken rätt så kommer det att vara upp till chauffören var denne vill bo. Jag kan tänka mig att många oseriösa arbetsgivare kommer att påverka sina förare så att de ”vill” bo i sin lastbil. Jag har hört så många chaufförsberättelser som bekräftat att de lever under oerhörd press och att arbetsgivaren inte drar sig det minsta för att ta till hot om uppsägning om inte chauffören gör eller säger det som chefen vill.

Följ oss gärna på nätet, på hemsidan och på Facebook, där vi berättar mer om bland annat kommissionens förslag. Vi lyfter också ständigt transportfusket till ytan för att på så sätt påverka både politiker och andra beslutsfattare. Och för att göra lite reklam för de transportköpare som prutat lite väl mycket vad gäller transportpriser – och därmed också prutat på trafiksäkerheten och på många förares sociala förhållanden.


 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 16 Juni 2017, kl 00:00
Kategori: Ledare
Taggar: Cabotage, Politik, Vägtransportpaketet, Veckovila

Brings sista mil ska vara helt grön

Som en del av Brings hållbarhetsmål om att år 2025 använda sig helt av förnybar energi, kommer Bring att börja leverera lätta hemleveranser med elbilar och cargocyklar i cityområdena i Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Malmö.

Rejält bakslag för ny cabotageförordning

”Mycket i förslaget kan komma att ändras”

När Europaparlamentets transportutskott den 4 juni röstade igenom ett förhållandevis tufft förslag om bland annat nya cabotageregler, tändes ett hoppets ljus hos många seriösa branschföreträdare. Äntligen såg det ut som att det skulle bli ordning och reda på cabotagetrafiken. I torsdags kom dock ett bakslag som i värsta fall kan innebära att förslaget kan komma att ändras i alla väsentliga delar.

SWEDBANK:

Brist på arbetskraft och ”tuff konkurrens” hämmar åkeribranschen

4 000 småföretag med mellan 1-49 anställda, har svarat på frågor om nuet och framtiden för sina verksamheter. Konjunkturläget i transportbranschen upplevs som betydligt sämre än i andra branscher.

Så vill Morell och Lundgren komma tillrätta med vägkriminaliteten

Sverigedemokraterna i Tibro bjöd i lördags in till en föreläsning på Fågelviksgymnasiet med EU-parlamentarikern Peter Lundgren och Thomas Morell, riksdagskandidat för SD. Där berättade de båda bland annat om åkeribranschens situation – men också om hur de tänker jobba för att komma tillrätta med problemen.
- Det räcker inte med enbart vägkontroller, man måste även rusta upp åklagare och domstolar, menar Thomas Morell.

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

DAF öppnar butik i Markaryd

”90-årsjubiléet firas med specialdesignad entreprenadbil”

Nordic Truckcenter, generalagent för DAF lastbilar och tillika Truck & Trailer Parts, kommer nu till Sverige. Den 14 juni öppnas den första fysiska butiken på Nordic Truckcenter i Markaryd.

Etanol är världens största biodrivmedel

”Transporternas klimatpåverkan måste minska”

Etanol är världens största biodrivmedel och det är aldrig problem att få tag på hållbart producerat etanol. Lastbilar och bussar som tankas med etanolbränslet ED95, kan minska utsläppen av koldioxid med upp till 90 procent jämfört med om de körs på diesel, säger Lena Nordgren, biodrivmedelsexpert på SEKAB.

Skalbagge ger dieselmotorn en ny chans

”Elproduktionen inte grön än på länge”

Ryktet om förbränningsmotorns död, är betydligt överdriven, i alla fall om vi frågar Lundaforskarna som gör bedömningen att de flesta elektrifierade fordon kommer att vara hybrider.

Företagsbot till tjeckiskt åkeri:

Ville hem till dansuppvisning – stängde av färdskrivaren

Chauffören visar sig också vara åkaren. När fordonet tas i beslag, är han orolig för att det även ska förverkas varför han vill göra rätt för sig. Nu har domen fallit och åkeriet ska betala 150 000 kronor för dataintrång och han själv ska betala dagsböter. Läs mer om vad åkaren säger i förhöret.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant