Gör trafikpolisen nationell istället för lokal

Efter många och långa intervjuer som vi på Proffs har gjort, har vi fått en tydlig bild av de tankar som poliserna på fältet generellt har, att den svenska trafikpolisens framtid är hotad. Och därmed hotas också de seriösa transportföretagen. Omorganisationen inom myndigheten har inneburit att många beslut har fattats under en förhållandevis kort tidsperiod. Vem har rätt och vem har fel? Svaret på den frågan lär dröja ett tag.

Det vi däremot vet med säkerhet redan nu är att antalet trafikpoliser med kompetens att kontrollera den tunga, yrkesmässiga trafiken sjunker som en gråsten i Atlanten. Det går fort utför med numerären inom den kår vars uppgift bland annat är att ge aktörerna i den seriösa transportnäringen möjligheter att konkurrera på liknande villkor.

Ett inte helt obetydligt antal ”tunga” trafikpoliser går inom kort i pension. Och på trafikpolisens skolbänk sitter… ingen! Att dra ner på utbildning har nämligen varit polismyndighetens sätt att skapa balans i budgeten. Snacka om att kissa i byxorna för att hålla värmen!

Teorierna om varför man ”experimenterar” med trafikpolisen varierar en del. Karriärsklättring anges ofta som ett motiv, alltså att vissa inom myndigheten är beredda på att göra vad som helst i sin jakt på mer glitter på axlarna (och i plånboken). Sådant kan man tydligen få om man lyckas skapa en stark polismyndighet – främst på pappret – har vi fått höra från många håll under vårt redaktionella arbete.

Att lyfta bort trafikpolisen från regional ledning och placera resurserna på lokal nivå gör att man kommer närmare den målsättning man har inom polismyndigheten, att mer än hälften av poliserna i yttre tjänst ska vara placerade i de lokala polisområdena.

Så låter några av teorierna på fältet. Påståenden som fäktas bort likt en sportfiskares ojämna kamp mot norrländska mygg en fuktig augustikväll.

”Jag har förstått att du är kritisk”, sa Jarl Holmström, biträdande regionpolischef i region Syd till mig när jag träffade honom för en intervju. Och jo, Holmström har rätt, jag är kritisk. Precis som alla andra som jag har pratat med, som varje arbetsdag konfronteras med oseriösa aktörer inom transportbranschen som årligen blåser samhället på gigantiska belopp.

Kalla mig gärna bakåtsträvare. Men jag har svårt att se det positiva i att montera ner trafikpolisen, som enligt min uppfattning snarare borde ställas under nationell ledning än under lokal, om man nu tvunget måste ändra på något.

Holmström är däremot fullt och fast övertygad om att han tar rätt beslut när han skickar över trafikpoliserna i sin region till de lokala polisområdena. Undrar om han har diskuterat sitt beslut med sin kollega i polisregion Mitt, Carin Götblad? Hon har nämligen valt att behålla ”sin” trafikpolis under regional ledning.

I region Mitt har man idag en glad trafikpolis. Och en glad polis är en bra polis, har jag fått lära mig.

För några veckor sedan sändes ett reportage i SVT:s Uppdrag granskning som man fyndigt hade döpt till ”Lagens korta arm”. Vi på Proffs hade förmånen att få vara en del i det reportaget. Vår reporter, Heidi Bodensjö, fick i programmet berätta om sin syn på det som håller på att hända med den serösa transportbranschen, i kölvattnet av en trafikpolis i fritt fall.

Vi bidrog även med en del tips och researchunderlag till SVT:s oerhört duktiga reportrar som enligt mitt förmenande förvaltade all information på bästa tänkbara sätt.

Här stannar Sverige, HSS, fick också välförtjänt uppmärksamhet i Uppdrag granskning. HSS har i sociala medier tagit parti för trafikpolisen. De tänker inte sitta med armarna i kors och se på när specialisterna försvinner. HSS har sagt att man nu funderar på att visa omvärlden vad som händer den dag lastbilstrafiken stannar på riktigt.

Det ska bli spännande att följa utvecklingen… 

Om artikeln

Publicerad: 2015-11-20 00:00
Kategori: Ledare
Taggar: Omorganisation Region Syd Trafikpolisen