Mycket snack och lite verkstad – branschen i ett nötskal

Årets upplaga av Stockholm Truck Meet gav branschen en snyggt krattad gång rakt in i de politiska korridorerna. Men den politiska ?framtidsdebatten?, som hölls på lördagen, blev sorgligt nog en mental och känslomässig berg- och dalbana. Åtminstone för mig personligen. Vi hade samlat ett batteri med sakkunskap som ingen med någorlunda förstånd kan klaga på. Alla riksdagspartier var inbjudna. Alla kom ? förutom centern som hastigt fick lämna återbud dagen före. Men sådant händer och jag är övertygad om att de hade giltigt förfall.

På plats möter jag några åkare som rest lång väg för att möta de inbjudna riksdagspolitikerna. Politiker, branschfolk och moderatorn Thomas Morell, ställde plikttroget upp på vår idé om att sätta vägtransportbranschen i fokus denna soliga lördag.

Däremot uteblev stora delar av branschen. Alltså ni som skulle stå framför scenen och ställa frågor. Låt vara att många som har lång väg till Stockholm inte hade möjlighet att ta sig dit, men ingen ska inbilla mig att det inte finns fler åkare och chaufförer i Älvsjös direkta närhet än de som stod framför scenen den 17 maj.

Innanför staketet på utställningsområdet fanns ett par hundra personer, chaufförer och åkare, vid sina utställda lastbilar. Som längst kanske 150 meter från scenen där paneldebatten hölls. Men tro inte att de, med vissa undantag, kunde släppa taget om ölburken, skruva ner bilstereon och släpa sig ner till scenen.

Jag saknar faktiskt ord för att beskriva min stora besvikelse. Skandalöst slött och ett hån mot alla som kämpar för er framtid! Ni förväntar er så klart att någon annan ska göra jobbet åt er.

 

Vadå ”fel plats”?
När jag efter debatten lämnade scenen, funderade jag över vilka ursäkter jag skulle få höra från folk som inte var på plats. Några kom ganska omgående. Ett argument var att vi hade valt ”fel plats”.
Vadå, ”fel plats”? Vi var definitivt på rätt plats – det var du som var på ”fel plats”!

På Facebook funderade någon på om vi hade videolänk till debatten – eller om den blev inspelad så att man kunde se på den i efterhand. Och med tanke på de ”långväga” som jag nyss nämnt, kan ju frågorna vara berättigade.
Men nej. Vi som har jobbat med debatten, arbetade under mottot ”här & nu”. Så tyvärr. För vi kunde inte i vår vildaste fantasi tro att branschen så kapitalt skulle svika både oss och sig själva.

En annan kommentar på Facebook, från en som inte var på plats, lyder (ungefär) ”Det blev väl som vanligt – mycket snack och lite verkstad bland politikerna”.
Min uppfattning efter den här debatten är att den kommentaren snarare beskriver många i er egen bransch. Mycket snack och lite verkstad?

Tack, tidningskollegor!
Glädjande nog fanns det som sagt en handfull personer som rest ganska långt – och som lyckats få in besöket i Älvsjö i sina fullklottrade almanackor. All heder åt er!

En annan positiv upplevelse var att våra kollegor på tidningen Trailer, Svensk Åkeritidning samt Åkeri & Transport fanns på plats (ursäkta om jag nu har glömt någon). På så sätt känner jag att vi tillsammans kan hjälpa till att sprida budskapet om vad som blev sagt under debatten. För som vanligt blir det fackpressens uppgift att axla branschens problem – igen.

Debatten i sig kan ingen klaga på. Samtliga som parkerat sig på scenen gjorde ett lysande arbete. Och vi som arrangör, kan bara göra vågen åt era insatser. Ingen nämnd, ingen glömd.

Å tidningens vägnar vill jag tacka er alla för att ni ställde upp och kom till oss den 17 maj. Jag är ledsen för att branschen vände er ryggen?

Om artikeln

Publicerad: 2014-06-27 00:00
Kategori: Ledare
Taggar: Paneldebatt politik