Anlita Dinotrans? Det har jag ingen aning om!

De tycks finnas överallt omkring oss. Du kan i princip se dem vid varenda mack längs de större vägarna i Sverige och nära nog på vartenda industriområde. Utländska lastbilar, registrerade i ett land i östra Europa. På flaken ligger gods som du och jag kommer att köpa framöver och av mängden ekipage att döma, torde öståkeriernas tjänster vara attraktiva att hyra in.

Det märkliga är att inte särskilt många tycks skicka gods med dem. Under de veckor vi på Proffs, i samarbete med norska TransportMagasinet, har arbetat med våra uppföljande artiklar om den vilda strejken hos Dinotrans (som kunde läsas på nätet, men även i det här numret), tror jag aldrig att jag någon gång tidigare har fått höra och läsa så många ”det har jag ingen aning om” och ”vi anlitar dem inte”. I sanningens namn ska tilläggas att det finns undantag – dessa kan ni läsa om på sidorna 4 och 5.

Vadå fattigdom?

De filippinska chaufförerna som vi har träffat – och många av våra läsare – vittnar om vilka företag som är frekvent återkommande kunder till Dinotrans, transportföretaget som ett antal av våra artiklar har handlat om.
Att transportköpare hukar sig för våra frågor kan så klart bero på flera saker. Antingen talar man sanning och har inte med Dinotrans eller andra ”socialdumpande” transportörer att göra. Eller också är man väldigt medveten om hur pinsamt och dumt det blir när det uppdagas att ”Stora-Fina-Företaget AB” undergräver samhället och att man inte drar sig det minsta för att utsätta folk för precis vad som helst i jakten på att kunna presentera fina siffror för sina ägare.
Lite som att gå förbi tiggaren i gathörnet och samtidigt kämpa för att inte se honom. Och ser du inte honom så finns han inte.

Glädjande respons

Våra svenska lastbilstillverkare blev tidigt utpekade som frekvent återkommande kunder till de speditörer som anlitar Dinotrans. Det är alltså inte Volvo och Scania som direkt köper tjänster av Dinotrans, men som via sina respektive anlitade speditörer ändå blir inblandade och delaktiga – och som därför får sig en släng av sleven när vi vänder på stenarna.
Volvo agerade omgående och påbörjade en utredning. Scania var lite segare i starten, men hängde faktiskt på ganska snabbt trots allt. Det är glädjande och vi hoppas kunna följa upp deras arbete och få garantier för att dessa stora företag utrotar all form av transportverksamhet som inte håller sig inom lagens råmärken och till de etiska regler som varje bolag med självaktning har formulerat, uttalat och satt på pränt.

Tipsa oss!

Våra redaktioner, både Proffs och TransportMagasinet, tar tacksamt emot tips på transportköpare som kategoriskt utnyttjar såväl socialdumpande som olagliga transportörer. Bifoga gärna bildbevis – de flesta mobiltelefoner tar helt okej foton idag och dessa hjälper oss verkligen i vårt arbete att dra vårt strå till stacken mot en schystare konkurrenssituation.
Vill du hjälpa oss? Maila ditt tips till red@vagpress.se.
Vi ses på Stockholm Truck Meet den 16 – 17 maj, på lördagen har vi ett lysande tillfälle att fråga våra politiker om de anser att social dumpning är okej..!

Om artikeln

Publicerad: 2014-03-21 06:00
Kategori: Ledare
Taggar: Dinotrans lag Scania Volvo