Kom till oss och möt riksdagen!

Tänk att järnvägen skulle vara nyckeln till att få lastbilstrafikens osunda konkurrenssituation på allmänhetens läppar! Att billiga utländska transporter hotar idén om att få över allt mer gods på rälsburna lastbärare. Så fyrkantigt man kan tänka?

I många år har delar av vägtransportbranschen fått kämpa hårdare än andra för sin överlevnad. Falska företagare, främst från östra Europa, som inte betalar vare sig inkomstskatt (i något känt land), fordonsskatt eller försäkringar – och som kan tänkas köra med obesiktigade ekipage, bevisat utan bromsar och godkända däck – utgör bokstavligt talat tickande bomber på våra vägar. Frågan är – och har alltid varit – vem av oss som ska komma att råka riktigt illa ut i ett möte med något av dessa ekipage.

Fritt land?

Vi på tidningen Proffs har, precis som våra tidningskollegor i hela Norden, publicerat kilometervis med text på temat ”osund konkurrens”. Och åtminstone vi på Proffs har vid flertalet tillfällen försökt få våra stora kvälls- och morgontidningar att förstå problemet. Utan större framgång.
Det är så klart känsligt att hänga ut en grupp människor, i synnerhet om de råkar komma från ett land utanför Skandinavien, utan att själv (som tidning) hamna i skottgluggen och bli anklagad för rasism eller hets mot folkgrupp. För sådant är vårt svenska samhälle. Vi lever i ett fritt och öppet land, men det finns gränser för vad som är accepterat att ifrågasätta.
Men nu har de oseriösa åkarna uppenbart gått ett steg för långt. Nu hotar deras prisdumpade framfart vår kära järnväg. Det var alltså det som skulle till för att väcka allmänhetens intresse för frågan. Inte den i flera fall konstaterat stora trafikfaran med genomtrötta, outbildade förare bakom ratten i bromslösa långtradare.
Jösses!

Norge har vaknat

På vår hemsida, ”lastbilstidning.se”, har vi publicerat ett flertal artiklar om allt från körkortsförfalskare till förare som kört i flera dygn utan att hålla längre raster än fem minuter. Dessa artiklar har vi gjort i samarbete med vår norska tidningskollega TransportMagasinet.
Norrmännen har uppenbarligen förstått själva grundproblemet. Inte endast landets seriösa vägtransportörer utan glädjande nog även massmedia i stort börjar förstå vidden av det som pågår.
Norges regering har också vaknat. Många politiker har fått det hett om öronen och antagligen också många sömnlösa nätter, för att fundera ut hur de ska lösa det hela.
Men i Sverige blundar politiken. Inte alla, ska sägas i rättvisans namn. Men tråkigt nog alla som sitter på toppositioner i riksdagspolitiken lever uppenbart fortfarande kvar i en annan värld.

Stort frågetecken

Den 17 maj, i samband med Stockholm Truck Meet på Stockholmsmässan i Älvsjö, har vi på tidningen ordnat en paneldebatt. Vi har bjudit in samtliga riksdagspartier och representanter för vägtransportbranschen. Både företag, organisationer och myndigheter.
I skrivande stund har sju av åtta partier tackat ja. Miljöpartiet har inte gett oss något livstecken.
Oppositionen skickar sitt starkaste kort, Anders Ygeman. Moderaterna borde ha skickat Catharina Elmsäter-Svärd. Men hon har avböjt.
Varför? Det kan inte ens hennes närmaste partikollegor svara på. De är lika frågande som resten av oss.
”Hon kan inte frågan”, svarar en mycket insatt person på den frågan.
Ni är många som kämpar för att göra er bransch bättre. Vi på tidningen gör allt för att stötta er i den kampen!
Välkomna till debatt – vi ses på Stockholmsmässan den 17 maj!

Om artikeln

Publicerad: 2014-02-21 06:00
Kategori: Ledare
Taggar: Järnväg konkurrens Norge Skatt transportbranschen