Vansinniga arbetstider är okej för vissa

I en notis i Aftonbladet, krävs Västra Götalands-regionen på 400 000 kronor efter en olycka med en ambulans för snart tre år sedan. Föraren hade jobbat 22 timmar i sträck när han somnade vid ratten och körde av vägen i Trollhättan.

Ambulansföraren fick splitterskador i ansiktet och hans kollega bröt bland annat en nackkota. Hur det gick för patienten, förtäljer inte historien.
Enligt stämningsansökan är det oaktsamhet från arbetsgivaren som har lett till ambulanspersonalens skador.
Det smått märkliga i den här storyn är att den olycksdrabbade ambulansföraren inte alls är unik med sitt långa arbetspass. Och om han nu inte kört av vägen, skulle hans arbetspass sannolikt ha varat i ytterligare några timmar.
Jag har själv vänner som kör ambulans och de är också schemalagda på dygnspass. Vanligtvis får de vila ganska många timmar under sin arbetstid, men det är ju förstås inga garantier för att det blir så. Ibland smäller det till och olyckorna avlöser varandra – med följden att ambulansens motor aldrig hinner bli kall. Och att personalen ser i kors när arbetspasset börjar närma sig sitt slut.

Vansinne?

I transportbranschen är arbetstider och körtider mycket hårt reglerade och polisen jagar livet ur dig om du råkat köra några minuter längre än vad lagen medger. Eller om du har hållit en rast om 43 minuter istället för 45.
Självklart är det önskvärt att lagar och regler efterlevs, det handlar ju om trafiksäkerhet, men i jämförelse med ambulansens arbetstider, ter ju sig polisens minutjakt smått löjlig. Eller det omvända. Om minutjakten är relevant, är ambulansens sätt att planera sina arbetstider ganska vansinnigt.
Det är ju inte så bra om en ambulansförare plötsligt tvingas att hålla 45 minuter rast då man är på väg till sjukhuset med en svårt skadad person. Det handlar ofta om ”liv eller död”. På ett sätt kan man säga att ”det mest praktiska” är att låta ambulansföraren nå fram till akuten innan han eller hon vilar.
Tänk om hade funderat i samma sunda banor för yrkestrafiken! Att man tillät vissa avvikelser på ett antal minuter hit eller dit för både raster, dygnsvilor och körtider. Att man gav en viss möjlighet för chauffören att ta sig till en säker uppställningsplats och/eller en vettig plats att hålla sin vila på. Man har ju den typen av ”marginaler” på bland annat hastighetsöverträdelser.
En tanke bara?

Stockholm nästa!

Just nu laddar arrangörerna för Stockholm Truck Meet upp för årets begivenheter på Stockholmsmässan i Älvsjö. Vi på Proffs är tillsammans med Preem och Viking Line huvudsponsorer – och vi hoppas så klart på en diger publikmässig uppslutning.
Vi på tidningen kommer naturligtvis att finnas på plats båda dagarna – och det vore väldigt kul om du som läser hälsar på i vår monter.
Har du något på hjärtat, som du vill att vi tar upp i tidningen, får du gärna tipsa oss på mässan. Och om du inte kan komma, finns alltid möjligheten att maila eller ringa till redaktionen. Våra kontaktuppgifter hittar du under den här ledarspalten.

Om artikeln

Publicerad: 2013-04-26 06:00
Kategori: Ledare
Taggar: Ambulans dygnsvila somna vid ratten