Sverige är självförsörjande på bedragare

Livet har blivit riktigt surt för oseriösa transportörer som trafikerar Norge. Våra bröder i väst har på kort tid sett till att lagföra en handfull åkerier som kört olaglig cabotagtrafik i vårt grannland. Detta har uppmärksammats inte endast av fackpressen. Här har även riksmedierna vaknat.

NRK, den norska riksradion, televisionen och många dagstidningar har på senare tid apporterat om Statens vegvesens offensiv och i samband med det har det plötsligt gått upp för allmänheten i Norge hur lätt det har varit att tjäna gigantiska summor pengar genom att bedriva olaglig transportverksamhet. Och – inte minst – hur mycket pengar den norska staten går miste om när patrasket inte gör rätt för sig. Få kunde nog tänka sig att den norska posten, Bring, är en av ”sponsorerna” till den ljusskygga verksamheten. Företaget i fråga är som bekant även en stor aktör på den svenska marknaden.

Vi blöder

Här i Sverige då? Här kunde min text ha slutat. För i Sverige verkar man vara livrädd för att ta tag i cabotagefrågorna på myndighetsnivå. Vi har ett fåtal poliser som jobbar målmedvetet för att stävja olagliga transporter – fast i en motvind som får vinterns stormar att likna en lätt sommarbris.
När tänker våra myndigheter och vår regering vakna? Sverige blöder både skattepengar och arbetstillfällen. Det som varje dag händer är att vi skickar ut pengarna och behåller banditerna, istället för att behålla pengarna och skicka hem banditerna. Det sistnämnda praktiserar man alltså numera med framgång i Norge. Varför kan man inte göra så i vårt land?

Dyrare att kissa

I vårt fina rike är det idag helt riskfritt att köra olaglig cabotagetrafik. Som utländsk förare kan du bryta mot i princip varenda trafikregel som finns, utan att det behöver kosta en spänn. Jo, det där var kanske att generalisera – men om du kommer från vissa länder är det faktiskt på det viset. Då är man ”immun” mot böter, så är det.
Om jag går hem från krogen och slår en sjua mot ett träd i stadsparken, då jäklar kostar det pengar.
Alltså – det är helt okej att omsätta flera hundratusen kronor om du är utländsk åkare och kör olagligt i Sverige. Men att kissa på ett träd kan stå dig dyrt. Om du är svensk medborgare, alltså. Den utländska åkaren kan så klart göra sina behov precis vart som helst. Och gudarna ska veta att de också utnyttjar den möjligheten.
Nog om cabotaget för den här gången. Vi lär ha all anledning att återkomma i ämnet är jag rädd.

Nyhetssajten

Jag känner att jag bara måste slå ett slag för tidningen Proffs nya hemsida, www.lastbilstidning.se. Numera kan du läsa dagliga nyheter som rör din bransch på vår sajt. Och har du ett konto på Facebook, måste jag rekommendera dig att följa oss även där. För så snart det dyker upp en viktig nyhet på hemsidan, lägger vi upp en länk på Facebook. På så sätt blir du bland de första att veta vad som händer.
Vi smygstartade den nya sidan i november och efter att ha ”provkört” och finslipat detaljer i två månader, känner vi oss mycket nöjda med resultatet.

Onödig import

Men ingenting utan att det kan bli bättre. Har du tips och idéer, tas dessa emot med tacksamhet. Skicka mail till mig på goran@vagpress.se.
Jag vill även passa på att önska dig en riktigt god fortsättning på det nya året. Själv har redaktionen just i skrivande stund en föga avundsvärd uppgift. Mellan 1 000 och 1 500 sidor utredningsmaterial från ”Skaraslättshärvan” ska plöjas igenom. Sverige tycks alltså vara självförsörjande på bedragare, vi behöver inte importera dem. På tal om olagligt cabotage, alltså?

Om artikeln

Publicerad: 2012-01-27 05:25
Kategori: Ledare
Taggar: cabotage Norge transportverksamhet