Vinterdäck är absolut en del av lösningen

Snö, blåst och kallt som sjutton. Vintern kom lite väl tidigt i år.
Och med snön kommer ?kaos?. Som vanligt, känns det som.

Det är dock inte utan att man sitter och småler en aning när man bläddrar igenom kvällstidningarna och läser om ”kaoset i järnvägstrafiken”. Inte för att jag är glad åt alla som i många timmar sitter fast i en tågkupé längs rälsen. Nej, snarare är det regeringens uttalande efter förra årets ”järnvägskaos” som ekar i skallen.
Då – i våras – sade Åsa Torstensson, vår dåvarande infrastrukturminister, att ”tågen ska gå även om det snöar”. Förvisso specificerade hon kanske aldrig hur långt de skulle gå. Men vi konstaterar, att ganska så snart efter att de första snöflingorna landat på rälsen den här vintern, sitter samma pendlare fast i samma förbannade tågvagnar.

”Livsfarliga lastbilar”

Bläddrar man vidare i samma kvällstidningar, försvinner snart leendet från läpparna. En stor, grynig och halvsuddig bild, föreställer en långtradare på tvären över vägen. Rubriker och ingress berättar slarvigt om de livsfarliga lastbilarna som hotar att krossa allt liv på och intill vägarna. Lastbilarna ”som kör på sommardäck”, står det att läsa.
Jag skulle dock våga sätta en ganska stor summa pengar på att åtminstone de lastbilar som saknar anpassade sulor är av utomnordisk nationalitet. Jo, visst finns det undantag. Men i stort sett är det nog så.
Att inte ha vinterdäck på sin lastbil är ju inget brottsligt i sig! Dessvärre, vill jag tillägga, i motsats till Sveriges Åkeriföretags teknikchef, Mårten Johansson, som i en artikel på Svensk Åkeritidnings hemsida menar att vinterdäck inte är lösningen och att inte heller fordon med vinterdäck inte kan starta på isgata i uppförsbacke.

Lagstifta nu!

Vi kan konstatera att lastbilar far av vägen lite varstans. De flesta av oss ser ofta att många av dessa fordon kör på ”icke lämpliga däck”. Att därmed inte kräva vinterdäck på lastbilar, kan aldrig motiveras på ett acceptabelt sätt. Inte av Mårten – och inte av den över tio år gamla VTI-rapporten han lutar sig mot i den artikel jag åsyftar.
Självklart har utvecklingen på däck gått framåt och naturligtvis gör vinterdäck skillnad. Att påstå något annat är dumheter.
Mårten Johansson stärker upp sin ståndpunkt genom att rycka ett par citat ur VTI-rapporten där man funderar på om det kanske är så att ”förare av tunga fordon i större utsträckning än vad det förbättrade väggreppet medger, kör fortare med vinterdäck alternativt långsammare med sommardäck än vad väggreppsskillnaden motsvarar”.

Viktig skillnad

Självklart är det så i en del fall. Men det resonemanget gäller ju även för ABS, EPS, krockkuddar och resten av alla automatiska hjälpsystem som finns i våra fordon idag (men som kanske inte fanns då VTI kom ut med sin rapport, då för länge sedan).
Och innerst inne tror jag att Mårten Johansson håller med mig. För i samma artikel säger han också att vissa utländska åkerier ”har felaktiga däck för vinterväglag”.
Nej, det handlar självklart inte i första hand om att om att kunna starta med 60 ton i en isig uppförsbacke. Det går ut på att skapa de allra bästa förutsättningarna för att göra stoppsträckan så kort som möjligt vid en nödsituation. Och där finner ni en livsviktig skillnad mellan sommar- och vinterdäck.
Jag håller med om att en vinterdäckslag inte är en lösning i sig – men absolut en viktig del av den. Mårten får en klapp på axeln för sitt krav på bättre halkbekämpning och snöröjning, som ju är en annan del i den totala lösningen. För att komma ytterligare ett steg närmare en acceptabel säkerhet, bör man intensifiera arbetet med att hitta en smidig lösning på problemet med bromsanpassning. Jag tänker främst på ekipage som drar lös-/hyrtrailer, där problemet nog är som allra störst. För oavsett hur bra däck ett ekipage har, kan en dålig bromsanpassning betyda att föraren ändå inte vågar bromsa hårt med risk för den berömda ”fällkniven”.

Inget flum

Själv anser jag att det finns så många argument för en lagstiftning om vinterdäck, att det är en gåta att vi inte redan idag ställer hårdare krav på dem som vill utnyttja vårt vägnät vintertid. Och ”vintertid” ska man markera med ett datum i almanackan – inte med något flummigt ”då vinterväglag råder”. För i så fall blir det en definitionsfråga.
Det handlar om vår allas säkerhet. En lagändring måste till – och det är nu! Inga fler liv ska spillas på en flat lagstiftares dåliga verklighetsuppfattning.

Göran Rosengren

Om artikeln

Publicerad: 2010-12-17 00:00
Kategori: Ledare
Taggar: