Jag är klimatneutral

Den senaste tiden har ett, för mig som privatperson, nytt begrepp dykt upp. Det handlar om uttrycket ?klimatneutral?. Efter att på kort tid tagit emot ett antal e-postmeddelande med just ordet ?klimatneutral? i ämnesraden, tänkte jag att det här är ett kul ämne för min ledare. Nu ska jag minsann roa mig kungligt genom att dissekera ordet och dess innebörd i minsta beståndsdel - och samtidigt håna alla miljötomtar och företag som vill skaffa sig uppmärksamhet genom att visa hur otroligt miljömedvetna de är.

Det första mailet jag öppnar handlar om Saltå Kvarn, ett företag som sysslar med att förädla biodynamisk spannmål. Saltå Kvarn berättar lite förenklat att man som konsument kan bli ?klimatneutral? genom att betala tre öre mer för ett kilo fikon.
Jättekul, tänkte jag och fortsatte att i rask takt öppna de övriga mailen med ordet ?klimatneutral? i ämnesraden.

Mail nummer två kom från Statoil. Innan jag började läsa innehållet tänkte jag – nu ska Statoil säkert höja priset på soppan och motivera detta med att vi alla måste hjälpas åt att värna vår miljö.

Ack så fel jag hade.

Statoils nya tjänst ?klimatneutral förbrukning? bygger på Kyotoprotokollets mekanismer. Genom att köpa utsläppsrätter som sedan inte används, reduceras den totala mängden koldioxidutsläpp som regleras genom systemet för utsläppsrätter, förklarar man i mailet.

Min nyfikenhet hade vid det här laget ökat rejält och snart surfade jag in på bensinjättens hemsida. Där kunde man fylla i sin årsförbrukning av olika miljövidriga bränslen och snabbt få en ?offert? på den utsläppsrätt som skulle vara aktuell för ens egen del.
Jag räknar med att vi i vår familj förbrukar 1500 liter 95-oktanig bensin. Min nota stannade därför på futtiga 462 kronor. För våra privata körningar, ska tilläggas.
Kalla mig korkad, om ni vill. Men faktum är att jag faktiskt valde att ta denna kostnad. Fråga mig inte varför. Kanske beror det på den senaste tidens larmrapporter om att jordklotet är på väg att utarmas. Kanske beror det på ett smart grepp från Statoil att lansera sitt varumärke genom att spela på mänsklighetens rädsla för en global miljökatastrof. Hur som helst, idén är lysande och gynnar oss alla.

Faktum är att jag har gjort flera investeringar under året för att på så sätt bli lite mer miljövänlig. Till exempel kastade jag nyligen ut oljebrännaren och elpatronerna i villapannan och ersatte dem med en pelletsbrännare. I motsats till att betala för en utsläppsrätt, räknar jag i det här fallet med att spara några kronor på sikt eftersom pellets är ett mycket billigare alternativ för uppvärmning av huset. Och den positiva miljöeffekten kan man trots allt inte bortse ifrån.

Nu sitter jag här med min gloria över huvudet och väntar på tomten. Inte miljötomten som jag tidigare talade om ? utan den riktiga tomten. I år har jag ju bevisligen varit riktigt snäll och därför förväntar jag mig en extra fin julklapp.
Jag hoppas att även ni som läser Proffs ska få en härlig jul- och nyårshelg. Det är ni värda!
Nu tar vi några veckors ledighet och vi ses igen i februari. Den 23 februari, närmare bestämt!

Göran Rosengren

Om artikeln

Publicerad: 2006-12-01 00:00
Kategori: Ledare
Taggar: