KRÖNIKA

Alhem om Akilovrättegången

Terroristens mål - att injaga allvarlig fruktan

Mitt under pågående jättemål i Stockholms tingsrätt gällande terroristbrott (tilltalad är Akilov) skriver jag denna krönika med massor av mina tankar hos de många överlevande brottsoffren i Akilovs hänsynslösa spår.

Åklagaren framhöll tidigt att det kriminella dramat längs Drottninggatan i Stockholm ledde till att målet gäller en mycket lång brottsplats när Akilov där den 7 april 2017 med en genomsnittsfart på 60 km/tim for fram som en vettvilling och mejade ner människor som befann sig längs gatan.

Akilovs mål var att döda så många som möjligt och han kände sig besviken när antalet dödade – med hans synsätt – begränsades till fem människor. Därutöver orsakade framfarten att ett flertal påkörda människor fick svåra skador för livet.

Det är många brottsrekvisit (förutsättningar för att ett visst brott ska föreligga) som åklagaren har att bevisa för att kunna vara ett terroristbrott. Förutom morden och mordförsöken och övriga gärningar i fallet krävs det att vad Akilov gjort allvarligt hade kunnat skada Sverige.

Dessutom krävs i målet att åklagaren förmår visa att Akilov begått sina brottsliga gärningar med avsikt att injaga allvarlig fruktan hos befolkningen i Sverige och för att otillbörligen tvinga Sveriges regering och riksdag att avbryta ett svenskt deltagande i den militära utbildningsinsatsen som genomförs av den globala koalitionen mot Islamiska staten (IS) i Irak.

Åklagarens bevisbörda är alltid långtgående i brottmål men i terroristmål är det särskilt betungande mot bakgrund av terroristbrottets konstruktion.

Vad som också är kännetecknande för terroristbrottet är att gärningsmannen vill göra oss alla till någon form av brottsoffer genom att skapa ett betydligt otryggare samhälle och där vi helst ständigt ska gå omkring och känna skräck för någon form av terrorangrepp.

Den öppna demokratin är i fara. Den som begår ett terroristbrott har nämligen för avsikt att injaga allvarlig fruktan hos en hel befolkning eller åtminstone en del av befolkningen. Och visst påverkas vi. Åtminstone jag kan lätt förnimma en viss oro till exempel när jag åker tunnelbana i rusningstid.

Jag är inte heller så glad numera för att finnas i stora folksamlingar eller delta i publikdragande evenemang som det går att ana sig till att en eventuell terrorist gärna skulle se som ett lämpligt mål för ett angrepp.

Samtidigt uppmanas vi att behålla lugnet och leva som vanligt. Och det är väl också vad det sunda förnuftet säger. Men det är inte alltid så lätt att hålla sig strikt till det.

Det blir en lång huvudförhandling i Stockholms tingsrätt i Akilov-målet. Påfrestande också för alla berörda. Inte minst för de överlevande skadade och för de anhöriga till de mördade. Även för den lastbilsförare som Akilov tillgrep bilen från har påverkats starkt psykiskt som en följd av det inträffade. Ändå betraktas han inte formellt som målsägande i målet.

Lastbilsägaren är målsägande men inte föraren. Det sistnämnda är ingen självklarhet men åklagaren har uppenbarligen nödgats göra ganska stränga avgränsningar. Startnyckeln satt i när föraren tillfälligt lämnade fordonet. Det möjliggjorde tillgreppet. Att lämna ett fordon med startnyckeln i är normalt straffbart. Men det finns situationer när nyckeln måste vara i för att möjliggöra till exempel lossning och lastning. Det kommer säkert snart att finnas ny teknik som omöjliggör motsvarande tillgrepp som det Akilov gjorde.

Inte förrän någon gång före midsommar lär förhandlingen vara över i första instans. Sedan är det sannolikt att målet prövas också i hovrätten.

Även om Akilov, precis som alla andra tilltalade, har rätten att få både skuldfrågan och påföljdsfrågan prövad i domstol är det lätt att förutse vad påföljden kommer att bli. Ett livstidsstraff som blir så ”äkta” som det någonsin går att förutse. En senare omvandling till ett tidsbestämt straff för Akilov bedömer jag som utesluten.

Akilov kommer med andra ord – om jag får rätt - att befinna sig bakom lås och bom för resten av livet.

Om artikeln

Publicerad: Fredag 16 Mars 2018, kl 00:00
Kategori: Krönika
Taggar: Akilov, Lastbil, Rättsfall, Stockholm, Terrordåd, Terrorist

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

DAF öppnar butik i Markaryd

”90-årsjubiléet firas med specialdesignad entreprenadbil”

Nordic Truckcenter, generalagent för DAF lastbilar och tillika Truck & Trailer Parts, kommer nu till Sverige. Den 14 juni öppnas den första fysiska butiken på Nordic Truckcenter i Markaryd.

Etanol är världens största biodrivmedel

”Transporternas klimatpåverkan måste minska”

Etanol är världens största biodrivmedel och det är aldrig problem att få tag på hållbart producerat etanol. Lastbilar och bussar som tankas med etanolbränslet ED95, kan minska utsläppen av koldioxid med upp till 90 procent jämfört med om de körs på diesel, säger Lena Nordgren, biodrivmedelsexpert på SEKAB.

Skalbagge ger dieselmotorn en ny chans

”Elproduktionen inte grön än på länge”

Ryktet om förbränningsmotorns död, är betydligt överdriven, i alla fall om vi frågar Lundaforskarna som gör bedömningen att de flesta elektrifierade fordon kommer att vara hybrider.

Företagsbot till tjeckiskt åkeri:

Ville hem till dansuppvisning – stängde av färdskrivaren

Chauffören visar sig också vara åkaren. När fordonet tas i beslag, är han orolig för att det även ska förverkas varför han vill göra rätt för sig. Nu har domen fallit och åkeriet ska betala 150 000 kronor för dataintrång och han själv ska betala dagsböter. Läs mer om vad åkaren säger i förhöret.

Skärpta straff för spritsmugglare i buss

Den 27 november 2017 döms 18 personer för inblandning i en smugglingshärva rörande smuggelresor med buss till norra Tyskland. Resorna har anknytning till bussföretaget Trba Mont AB, som försattes i konkurs i augusti förra året. Domarna överklagas till hovrätten och idag fick flera av de dömda skärpta fängelsestraff medan andra fick sina tingsrättsdomar bekräftade.

Utländska fordon kör laglig inrikes trafik i Sverige – för 3 000 i månaden

För 3 000 kronor per månad kan utländska åkerier, med utlandsregistrerade dragfordon, utföra ett obegränsat antal inrikes transporter i Sverige utan att riskera att fällas för otillåtet cabotage. Ett företag med säte i Malmö skriver till exempel kontrakt med utländska åkerier och genom nyttjanderättsavtal, behöver det utländska åkeriet inte längre bry sig om vare sig tillfällighetsbegrepp eller andra konkurrensstyrande bestämmelser.

Snaran dras åt runt brevlådeföretagen

Måndagens votering i EU-parlamentet handlade om delar av det kommande mobilitetspaketet. Ett av förslagen, det som rör cabotagereglerna, har vi tidigare skrivit om. Bland föreslås att en internationell transport i framtiden ska påbörjas i det land där transportföretaget är etablerat.
Man kan, utan att ha allt för stor fantasi, anta att en del företag skulle falla för frestelsen att starta så kallade brevlådeföretag runt om i Europa. Men det "hålet" har man redan sett i parlamentet – och därför föreslår man nu regler som ska göra det svårare för den typen av fusk.

Volvon häver sladden innan du märkt av den

Högre trafiksäkerhet och en ännu bättre arbetsmiljö för förarna. Det är målet när Volvo Lastvagnar nu introducerar nya förarstödssystem baserade på Volvo Dynamic Steering – en prisbelönt innovation som förenklat styrningen av lastbilar i det tunga segmentet.

Sven-Erik Alhem

Sven-Erik Alhem

Efter att ha lämnat min tidigare tjänst som överåklagare senast i Malmö och tidigare i Stockholm arbetar jag nu i mitt företag Sven-Erik Alhem AB som konsult och rättskommentator åt media. Jag är också föreläsare, moderator samt oberoende granskare av rättsfall. Det kan nämnas att jag följt Arbogamålet, Rödebymålet och flera andra uppmärksammade rättsfall. Jag har löpande kommenterat mängder av rättsfall. Erfarenheterna från nära 40 års arbete inom rättsväsendet är väsentliga för min nya verksamhet.

 

Tidningen Proffs
Stäng

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant