KRÖNIKA

Alhem om Akilovrättegången

Terroristens mål - att injaga allvarlig fruktan

Mitt under pågående jättemål i Stockholms tingsrätt gällande terroristbrott (tilltalad är Akilov) skriver jag denna krönika med massor av mina tankar hos de många överlevande brottsoffren i Akilovs hänsynslösa spår.

Åklagaren framhöll tidigt att det kriminella dramat längs Drottninggatan i Stockholm ledde till att målet gäller en mycket lång brottsplats när Akilov där den 7 april 2017 med en genomsnittsfart på 60 km/tim for fram som en vettvilling och mejade ner människor som befann sig längs gatan.

Akilovs mål var att döda så många som möjligt och han kände sig besviken när antalet dödade – med hans synsätt – begränsades till fem människor. Därutöver orsakade framfarten att ett flertal påkörda människor fick svåra skador för livet.

Det är många brottsrekvisit (förutsättningar för att ett visst brott ska föreligga) som åklagaren har att bevisa för att kunna vara ett terroristbrott. Förutom morden och mordförsöken och övriga gärningar i fallet krävs det att vad Akilov gjort allvarligt hade kunnat skada Sverige.

Dessutom krävs i målet att åklagaren förmår visa att Akilov begått sina brottsliga gärningar med avsikt att injaga allvarlig fruktan hos befolkningen i Sverige och för att otillbörligen tvinga Sveriges regering och riksdag att avbryta ett svenskt deltagande i den militära utbildningsinsatsen som genomförs av den globala koalitionen mot Islamiska staten (IS) i Irak.

Åklagarens bevisbörda är alltid långtgående i brottmål men i terroristmål är det särskilt betungande mot bakgrund av terroristbrottets konstruktion.

Vad som också är kännetecknande för terroristbrottet är att gärningsmannen vill göra oss alla till någon form av brottsoffer genom att skapa ett betydligt otryggare samhälle och där vi helst ständigt ska gå omkring och känna skräck för någon form av terrorangrepp.

Den öppna demokratin är i fara. Den som begår ett terroristbrott har nämligen för avsikt att injaga allvarlig fruktan hos en hel befolkning eller åtminstone en del av befolkningen. Och visst påverkas vi. Åtminstone jag kan lätt förnimma en viss oro till exempel när jag åker tunnelbana i rusningstid.

Jag är inte heller så glad numera för att finnas i stora folksamlingar eller delta i publikdragande evenemang som det går att ana sig till att en eventuell terrorist gärna skulle se som ett lämpligt mål för ett angrepp.

Samtidigt uppmanas vi att behålla lugnet och leva som vanligt. Och det är väl också vad det sunda förnuftet säger. Men det är inte alltid så lätt att hålla sig strikt till det.

Det blir en lång huvudförhandling i Stockholms tingsrätt i Akilov-målet. Påfrestande också för alla berörda. Inte minst för de överlevande skadade och för de anhöriga till de mördade. Även för den lastbilsförare som Akilov tillgrep bilen från har påverkats starkt psykiskt som en följd av det inträffade. Ändå betraktas han inte formellt som målsägande i målet.

Lastbilsägaren är målsägande men inte föraren. Det sistnämnda är ingen självklarhet men åklagaren har uppenbarligen nödgats göra ganska stränga avgränsningar. Startnyckeln satt i när föraren tillfälligt lämnade fordonet. Det möjliggjorde tillgreppet. Att lämna ett fordon med startnyckeln i är normalt straffbart. Men det finns situationer när nyckeln måste vara i för att möjliggöra till exempel lossning och lastning. Det kommer säkert snart att finnas ny teknik som omöjliggör motsvarande tillgrepp som det Akilov gjorde.

Inte förrän någon gång före midsommar lär förhandlingen vara över i första instans. Sedan är det sannolikt att målet prövas också i hovrätten.

Även om Akilov, precis som alla andra tilltalade, har rätten att få både skuldfrågan och påföljdsfrågan prövad i domstol är det lätt att förutse vad påföljden kommer att bli. Ett livstidsstraff som blir så ”äkta” som det någonsin går att förutse. En senare omvandling till ett tidsbestämt straff för Akilov bedömer jag som utesluten.

Akilov kommer med andra ord – om jag får rätt - att befinna sig bakom lås och bom för resten av livet.

Om artikeln

Publicerad: Fredag 16 Mars 2018, kl 00:00
Kategori: Krönika
Taggar: Akilov, Lastbil, Rättsfall, Stockholm, Terrordåd, Terrorist

Kustbevakningen får utökade befogenheter

”Fortsatt fokus på sjörelaterad verksamhet”

Varje dag förvånas transportbranschen över de många bristfälliga ekipage som ostört kan komma in och köra genom hela Sverige för att sedan stoppas i Norge. Där blir det inte sällan körförbud, förbud mot fortsatt färd och dryga böter.

Tunga Rallyt Väst firar 25-årsjubileum

”Veteranbilsrally för kommersiella fordon”

Lördagen den 5 maj körs Tunga Rallyt Väst 2018. Tävlingen är öppen för lastbilar och bussar som är minst trettio år gamla. I år är det dessutom 25-årsjubileum för rallyt.

Volvo Lastvagnar introducerar nytt begagnatkoncept i Europa.

”Det nya företaget kommer att heta Arrow Truck Sales GmbH”

Volvo Lastvagnar utforskar nya sätt att få marknaden för begagnade lastbilar att växa på de europeiska marknaderna. Arrow Trucks Sales är en väletablerad handelsverksamhet i USA och kommer nu till Europa. Begagnade lastbilar av alla märken kommer att handlas från och med hösten 2018.

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Monica Green (S) svarar Thomas Morell (SD)

”Vi lägger inte tid på att svartmåla. Vi får något gjort istället”

När Sverigedemokrater använder sin tid till att svartmåla, storvulet svepande och även demonisera, använder vi vår tid till att få något gjort. Att Sverige är det mest trafiksäkra landet har inte kommit automatiskt, utan är ett långt och tålmodigt arbete både med infrastruktur och folkbildning.

Asg-träff i Göteborg

”Vi vill värna minnet av tiden då det begav sig”

Ännu en gång samlades ASG-gruppen i Göteborg för att umgås och minnas tiden då det begav sig, som det heter. Den tiden kommer aldrig igen och genom att samlas, vill man värna minnet av det som varit.

Dachser har medvind

”Ökade priser för flyg- och sjötransporter en del av framgången”

Under räkenskapsåret för 2017, uppnådde Dachser för första gången en omsättning på över sex miljarder euro. En ökning av bruttointäkterna med 7,2 procent.

"Vallöftena 2014 liknar en ”pyspunka”

”Svenska förarkåren är ett föredöme när det gäller nykterhet”

För en dryg vecka sedan, stoppade polisen en misstänkt rattfylla i ett tungt fordon. Det var allmänheten som ringde till polisen och larmade om en lastbil som körde mot trafiken på motorvägen utanför Landskrona. Föraren greps och häktades senare misstänkt för grovt rattfylleri.

Sven-Erik Alhem

Sven-Erik Alhem

Efter att ha lämnat min tidigare tjänst som överåklagare senast i Malmö och tidigare i Stockholm arbetar jag nu i mitt företag Sven-Erik Alhem AB som konsult och rättskommentator åt media. Jag är också föreläsare, moderator samt oberoende granskare av rättsfall. Det kan nämnas att jag följt Arbogamålet, Rödebymålet och flera andra uppmärksammade rättsfall. Jag har löpande kommenterat mängder av rättsfall. Erfarenheterna från nära 40 års arbete inom rättsväsendet är väsentliga för min nya verksamhet.

 

Tidningen Proffs
Stäng

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant