”Håller du med Högsta domstolen?”

När jag nu skriver 2018 års första PROFFS-krönika ska jag testa mina läsare vad gäller bedömningen av ett brott mot ett barn. Senare i krönikan kommer facit i form av redogörelse för Högsta domstolens (HD) bedömning. Kolla gärna om den stämmer överens med din egen.
Först några enkla fakta i målet.

Saken gäller fysisk bestraffning av en åttaårig flicka genom en tillrättavisning för att hon bråkade med sin lillebror. Flickan tilldelades då i den gemensamma bostaden ett enstaka slag över benen med ett skärp och slaget orsakade kortvarig och lindrig smärta.

I 6 kap. 1 § föräldrabalken föreskrivs att barn inte får utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling.

Längre tillbaka i tiden godkändes också i Sverige i många fall aga mot barn och även fysisk bestraffning i skolan. Under min egen skoltid fick jag känna av den obehagliga och många gånger kränkande och helt orättvisa skolagan.

Nu vet vi – och inte minst lagstiftaren – bättre. Alla former av fysiska bestraffningar är förbjudna varhelst de förekommer. Det är bra. Men den rättsliga bedömningen av en bestraffning kan likväl göras olika även i fall då det bevismässig har klarlagts vad som hänt och varför det inträffat.

Och det är här du som läsare kommer in i bilden innan du går vidare i texten i min krönika. Hur skulle du döma i fallet mot bakgrund av ovanstående korta redogörelse? Vad är ett rimligt straff, tycker du?  Och när du bestämt dig läser du bara vidare för att kontrollera om din uppfattning är överensstämmande med HDs.

För säkerhets skull får jag framhålla att det är helt OK och på inget sätt straffbart eller ens klandervärt att tycka annorlunda än HD. Det har för övrigt både tingsrätten och hovrätten gjort i det aktuella fallet.

Nå, hur blev då den slutliga domen i HD?

Först ska jag nämna att vi har olika grader av misshandel i brottsbalkens 3 kapitel. Såvitt är av intresse i målet står valet mellan misshandel av normalgraden, där fängelse i högst två år kan utdömas och misshandel som bedöms som ringa, där straffet kan bli böter eller fängelse i högst 6 månader. Jag ska tillägga att för ringa fall av misshandel blir påföljden normalt dagsböter.

HD kom – efter olika överväganden i domskälen – fram till att den aktuella gärningen skulle bedömas som ett ringa fall av misshandel, vilket också hovrätten gjort. Men HD bestämde ett väsentligt högre antal dagsböter än i hovrätten. 100 dagsböter i stället för 60. Tingsrätten var strängast i sin dom. Där bedömdes gärningen som normalgraden av misshandel och påföljden blev där villkorlig dom i förening med dagsböter.

Hur väl rimmade din egen bedömning som läsare med domstolarnas?

Ringa misshandel är fall där misshandel är av tämligen bagatellartat slag som till exempel ett slag med öppen hand i ansiktet, en örfil som leder till övergående smärta.

I målet har försvårande omständigheter tillkommit som att misshandeln utövats med ett skärp i det egna hemmet och av en förälder som barnet ska förväntas kunna ha särskild tillit till.

Det märks att HD har beaktat dessa omständigheter när antalet dagsböter bestämts till etthundra, även om rubriceringen enligt HD:s uppfattning ligger kvar på ringa misshandelsnivå, precis som hovrätten kommit fram till. HD visar att det inte är mycket som skulle behövas ytterligare för att man i stället bedömt gärningen som brott av normalgraden.

Du som läsare har ju ett berättigat intresse av att veta hur jag som krönikör ser på fallet. Då kan jag säga att jag närmast delar tingsrättens bedömning. En villkorlig dom jämte böter för brott av normalgraden tycker jag känns riktigast i sammanhanget. Och då är det just att ett skärp använts och att våldet utövats av en vårdnadshavare i barnets eget hem där det borde ha anledning känna särskild trygghet som inverkar på mitt ställningstagande.

Men det är ju HD som dömer och inte jag. Eller du som läsare. Men vi har ju rätt att uttrycka vår uppriktiga mening. I ett yttrandefritt samhälle.

Om artikeln

Publicerad: Fredag 26 Januari 2018, kl 00:00
Kategori: Krönika
Taggar: Högsta domstolen, Hovrätten, Misshandel, Rättsfall, Tingsrätten

Ko-misk djurtransport fick köra vidare

Polisens ledningssamtal får dagligen ta emot samtal om allt mellan himmel och jord. Men frågan är om kanske inte måndagens samtal kan läggas till de mer udda inslagen?

INSÄNDARE

Bränslet blir dyrare - är det slutkört nu?

Jag har under hela mitt yrkesverksamma liv ägnat mig åt det roligaste jag vet. Att köra lastbil. Jag var från början anställd chaufför under närmare 20 år. De senaste 20 åren har jag varit "egen" åkare och som mest haft åtta anställda.

30 miljoner extra till yrkesförarutbildning

Det råder chaufförsbrist i Sverige. Beskedet om att regeringen beviljat ytterligare 30 miljoner kronor till utbildning av yrkesförare, tas därför emot med glädje av branschens företrädare.

Pirtek expanderar för att ta hand om trasiga hydraulslangar

Under våren har Pirtek, före detta Slangakuten, mött upp efterfrågan på deras tjänster. I Stockholm och Göteborg har den befintliga styrkan på åtta respektive fem bussar, stärkts upp ytterligare till tio respektive sju bussar. Senare i år väntas ytterligare en expansion.

Cabotageutbildningen är över

”Nu finns verktygen - men vem ska skruva?”

Den stora utbildningsinsatsen som bland annat har gått ut på att lära landets poliser och bilinspektörer hur man ska hantera misstänkta otillåtna cabotage, är över. Proffs var med på två avslutande praktiska övningar under torsdagen. Och det är övervägande positiva intryck som instruktörerna tar med sig hem.

MP vill ta ännu hårdare tag om lastbilarna

”De största förorenarna”

Jakop Dalunde (MP), kommenterar EU-kommissionens förslag om minskade utsläpp från lastbilar. EU-kommissionen har nu presenterat sitt tredje mobilitetspaket som är avsett att minska koldioxidutsläppen och förbättra vägsäkerheten. Dalunde vill se hårdare tag.

Rekorddyrt att tanka

”Dieselpriset snart över 16 kronor litern!”

Bensin- och dieselpriserna steg under onsdagen till de högsta nivåerna någonsin i Sverige. De tidigare toppnoteringarna var från 2012. Dagens riktpriser är nu uppe i 15.96 kronor per liter för bensin och 15.86 kronor per liter för diesel. Priserna väntas passera 16 kronor inom kort.

Tipsa Proffs – gå in gratis på Lastbil 2018!

Har du ett nyhetstips som du tycker att vi på tidningen Proffs borde titta närmare på? Skicka det då till oss. Tips som leder till en artikel, belönar vi med fribiljetter till Lastbil 2018 på Elmia.

Stockholm Truck Meet – årets solsäkraste event?

Stockholm Truck Meet kunde inte bjudit utställare och besökare på bättre väder – som vanligt, ska tilläggas. Fordonen sken ikapp med solen och stämningen var på topp. Hos en del till och med ”over the top”. Minnena som tas med hem från dessa dagar, lär också vara en hel del solbrännor.

Danskt tv-team följde chaufför under 59-timmars arbetspass

Icke transportrelaterad media har uppmärksammat en del av problemen inom transportindustrin. Danska TV Midvest har följt ett antal lastbilschaufförer och det visar sig att de vilar alldeles för lite. Ett skräckexempel är en chaufför som arbetat 59 timmar utan dygnsvila.

Helsingborgs hamn bekräftar:

Flera BMB-fordon med körförbud har använts

GDL: ”Stämmer detta, vidtas åtgärder”

Efter tidningen Proffs artikel om att BMB Groups fordon körts i reguljär trafik trots körförbud, besiktigar åkeriet fyra dragbilar samma dag och dagen efter. Endast fordonet som av misstag körts, blir godkänt samma dag. Fotodokumentation och information från tidigare och nu, gör gällande att fordonen körts trots körförbud över tid, något som åkeriet fortsätter att dementera.

Danmark rekryterar chaufförer - från fängelset

Chaufförsjobb tilltalar många interner på danska fängelser. Internerna får i dessa veckor därför besök av transportbranschens roadshow som presenterar transportsektorns goda arbetsmöjligheterna för dem.

Två olagliga transporter på 1 timme – i Halland

Hallandspolisen inledde veckan genom att sätta stopp för två polska dragbilars framfart på E6. Den ena är nu misstänkt för att ha kört otillåtet cabotage, i den andra dragbilen saknade föraren förartillstånd.

Stockholm Truck Meet slår upp portarna

Alla väderappar förutspår att Stockholm Truck Meet 2018 på Gillingebanan strax nordost om Stockholm, kommer att genomföras i strålande solsken från en nära nog klarblå himmel. Årets motorfest bjuder i år även på tävlingar. Ta chansen att visa att just du är bäst på att backa med släp. Tidningen Proffs är på plats medan allt fler fordon anländer.

Obetald vägavgift, obesiktigat och utan trafiktillstånd

Svensk bil som stoppades blev utlänningsärende

Strax efter att bilinspektör Lars-Olof Tuvesson gått på sitt arbetspass vid 6-tiden på onsdagsmorgonen den 3 maj, får han syn på ett mörklagt, svenskregistrerat trailerekipage på väg norrut på E6. Han beslutar sig för att stoppa det och tar det med sig in på kontrollplatsen vid Långeberga.

Sven-Erik Alhem

Sven-Erik Alhem

Efter att ha lämnat min tidigare tjänst som överåklagare senast i Malmö och tidigare i Stockholm arbetar jag nu i mitt företag Sven-Erik Alhem AB som konsult och rättskommentator åt media. Jag är också föreläsare, moderator samt oberoende granskare av rättsfall. Det kan nämnas att jag följt Arbogamålet, Rödebymålet och flera andra uppmärksammade rättsfall. Jag har löpande kommenterat mängder av rättsfall. Erfarenheterna från nära 40 års arbete inom rättsväsendet är väsentliga för min nya verksamhet.

Krönika i Proffs

“Legitimation är viktigt – utom i domstolarna”

I Sverige är vi noga med att inte ta identiteten för given. Den kollas som bekant ofta. Här i landet får vi vara så snälla att ta upp en godkänd legitimationshandling och visa behörighet när vi vill ta ut pengar till exempel. Om det så bara gäller tjugo kronor. När vi handlar på systemet och är i nära för alkoholinköp godkänd ålder ombeds vi också regelmässigt visa upp en ID-handling för att styrka åldern.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs
Stäng

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant