KRÖNIKA AV NETTE SCHÖLIN - TIA

Tänk om vi skulle bedriva ADR-transporter på samma sätt som regeringen driver Sverige?

Traditionell förvaltningskultur i transportsektorn Man skulle enligt Löfven kunna kalla det en helt vanlig dag i lastbilen.
Häng med...

På uppdrag av en större speditör kommer en order om gods som skall transportereras. Åkeriet som åtar sig körningen delegerar genom trafikledaren transporten till mig.

Jag ger mig iväg, godset är ADR-klassat som explosivt, alltså klass 1:1 - högsta säkerhetsklassningen på väg (människor, djur och bostäder inom en 2 km radie riskerar fara ut i atmosfären om ett handhavandefel gör att olyckan är framme).

Jag lastar in godset på flaket, men av rutin vet vi att små avsteg från lagar och säkerhetsföreskrifter är sådant som förekommer för att spara tid. Så inte behöver vi lägga mer energi på att surra godset bara för att räddningstjänsten i ADR-utbildningen nämnde att det är av säkerhetsskäl. Det var ju mer en rekommendation.

På fraktbrevet står det en adress som enligt kör- o vilotiderna skulle ta både körtiden och en nattvila i beslag, något jag helst vill slippa då det skulle bli tidskrävande.
Här gäller att spara tid.

Den nya lastbilen är utrustad med den senaste gps-tekniken så åkeriets trafikledare har bilen under uppsikt när de lägger nästa körorder. Det plingar till och en hämtning inkommer, inte långt ifrån där jag befinner mig, utan i nästa by.
Här gäller att spara tid - och pengar!

Som av en händelse finns en gata i byn med samma adress som på fraktbrevet. Inte rätt stad visserligen, men nära nog.

Skyndar mig att lossa godset på adressen, som ju var nästan rätt, i ett lite halvmysko område där hälften av de jag såg påminde om rånare med sina luvor.

Pallen lutade oroväckande, men de som snabbt lastade av pallen verkade inte motsäga sig leveransen.

Klappat och klart så drog jag iväg och lastade det nya godset och tog mig därefter tillbaka till terminalen. Nöjd över min prestation.

Efter ett tag hörde speditören av sig och hade frågor om godset, som ju inte hade kommit fram. Eller – det hade ju kommit fram till nästan rätt adress.

Jag förklarade för trafikledaren var jag ställt av godset och att kunden, eller i alla fall mottagaren, tog hand om det.

Ett stort stycke dynamit, full size, på en gata i en by utan några specifika mottagare stod den i alla fall billigt. Och jag kunde inte för mitt liv förstå hur detta kunde vara ett problem.

I sann ”regeringsanda” har jag agerat precis så som landets ledande. Och om man kan styra ett land på det sättet, lär det ju även vara det mest optimala och självklara sättet att driva säkerhetsklassade transporter.

Jag satt och fikade med chefen några veckor senare och lyckades prata mig till en löneökning som jag är mycket nöjd över. Att speditören och åkeriägaren inte fått vetskap om transporten är ju inget som oroar. Det finns ju ingen anledning att informera någon egentligen, så vida inte pall-eländet exploderar. I så fall får man väl hävda att det hela beror på ett systemfel och att det är allt cabotage som pressat priserna i branschen och som ju därmed är den riktiga boven i haveriet...

Nette Schölin
Talesperson, TIA

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 26 Juli 2017, kl 12:49
Kategori: Krönika
Taggar: Gästkrönika, IT-skandalen

Brings sista mil ska vara helt grön

Som en del av Brings hållbarhetsmål om att år 2025 använda sig helt av förnybar energi, kommer Bring att börja leverera lätta hemleveranser med elbilar och cargocyklar i cityområdena i Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Malmö.

Rejält bakslag för ny cabotageförordning

”Mycket i förslaget kan komma att ändras”

När Europaparlamentets transportutskott den 4 juni röstade igenom ett förhållandevis tufft förslag om bland annat nya cabotageregler, tändes ett hoppets ljus hos många seriösa branschföreträdare. Äntligen såg det ut som att det skulle bli ordning och reda på cabotagetrafiken. I torsdags kom dock ett bakslag som i värsta fall kan innebära att förslaget kan komma att ändras i alla väsentliga delar.

SWEDBANK:

Brist på arbetskraft och ”tuff konkurrens” hämmar åkeribranschen

4 000 småföretag med mellan 1-49 anställda, har svarat på frågor om nuet och framtiden för sina verksamheter. Konjunkturläget i transportbranschen upplevs som betydligt sämre än i andra branscher.

Så vill Morell och Lundgren komma tillrätta med vägkriminaliteten

Sverigedemokraterna i Tibro bjöd i lördags in till en föreläsning på Fågelviksgymnasiet med EU-parlamentarikern Peter Lundgren och Thomas Morell, riksdagskandidat för SD. Där berättade de båda bland annat om åkeribranschens situation – men också om hur de tänker jobba för att komma tillrätta med problemen.
- Det räcker inte med enbart vägkontroller, man måste även rusta upp åklagare och domstolar, menar Thomas Morell.

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

DAF öppnar butik i Markaryd

”90-årsjubiléet firas med specialdesignad entreprenadbil”

Nordic Truckcenter, generalagent för DAF lastbilar och tillika Truck & Trailer Parts, kommer nu till Sverige. Den 14 juni öppnas den första fysiska butiken på Nordic Truckcenter i Markaryd.

Etanol är världens största biodrivmedel

”Transporternas klimatpåverkan måste minska”

Etanol är världens största biodrivmedel och det är aldrig problem att få tag på hållbart producerat etanol. Lastbilar och bussar som tankas med etanolbränslet ED95, kan minska utsläppen av koldioxid med upp till 90 procent jämfört med om de körs på diesel, säger Lena Nordgren, biodrivmedelsexpert på SEKAB.

Skalbagge ger dieselmotorn en ny chans

”Elproduktionen inte grön än på länge”

Ryktet om förbränningsmotorns död, är betydligt överdriven, i alla fall om vi frågar Lundaforskarna som gör bedömningen att de flesta elektrifierade fordon kommer att vara hybrider.

Företagsbot till tjeckiskt åkeri:

Ville hem till dansuppvisning – stängde av färdskrivaren

Chauffören visar sig också vara åkaren. När fordonet tas i beslag, är han orolig för att det även ska förverkas varför han vill göra rätt för sig. Nu har domen fallit och åkeriet ska betala 150 000 kronor för dataintrång och han själv ska betala dagsböter. Läs mer om vad åkaren säger i förhöret.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant