Nu har vi startat något bra! Hoppas vi…

Vi har dragit igång ett samarbete över nationsgränserna (Sverige, Norge och Danmark), det tycker vi är bra. Vi blir starkare tillsammans och det måste vi bli för att komma någonstans i vår strävan att skapa en bättre situation för oss alla i branschen.

Som ni kanske hört, har vi föreslagit att man ska lägga ner trafikpolisen. Vi vill jobba för att få en bättre utbildad kontrollapparat längs vägarna genom att specialisera myndighetspersonerna, som vi vill ska vara tillräckligt kompetenta för att utföra kontrollerna av vår verksamhet.
Vi drar inte alla dagens trafikpoliser över en kam, det finns så klart en hel del duktiga poliser. Men de blir allt färre så som många chaufförer och åkare upplever det idag.

Öppnat ögonen

Thomas Morell från Sveriges Åkeriföretag i Skaraborg har haft ett möte med vår infrastrukturminister. Det har nog gjort gott. Det verkar som att han fick upp ögonen på henne. Nu är det upp till oss att hänga på så att de ”styrande” inte tappar intresset för vår sak.
Vi planerar ytterligare möten med våra kollegor från grannländerna. Förhoppningsvis blir det större uppslutning, både från vår sida och från politiskt håll.
Självklart vill vi skydda våra jobb, men i slutänden handlar det ju så klart även om att inte låta skatteintäkter för Sverige gå förlorade.
Ett exempel är att försöka få till en bättre koll på vem som inte betalar vägvinjetten. Hur många av de lastbilsekipage som kommer in via till exempel Karlskrona betalar den? Vi undrar!
Och hur är det med trafiksäkerheten? Skulle de utländska fordonen gå igenom en svensk bilprovning?
Många frågor har vi…

Respekten borta

Nu är hösten i antågande och med den krävs ytterligare uppsikt och försiktighet när vi far fram med våra ekipage. En sak som jag har uppmärksammat är hur trafikkulturen för varje år blir allt sämre och sämre.
Respekten för varandra, skyltar och lagar tycks snart vara snart lika med noll. Värst tycker jag att personbilsförarna är. Är det till exempel inte på tiden att biltillverkarna låter blinkern ingå i standardutrustningen? En annan tanke är att man hos körskolorna borde låta eleverna åka med i ett tungt fordon i några timmar för att tydliggöra vad det innebär att framföra ett större fordon i trafiken.

Stressa, stressa…

Självklart finns det även lastbilsförare som skulle behöva ytterligare ett antal körlektioner. För vissa tycks det bara finnas ett läge på gaspedalen. Många av dessa skyller på stress, kör- och vilotider och mycket annat. Och visst blir man ofta stressad av både speditörer och kunder. Men givetvis är det vårt eget ansvar att på ett säkert och lagligt sätt framföra våra fordon, eller hur?
Med dessa ord avslutar jag månadens krönika. Kör försiktigt och tänk på att det alltid finns någon som väntar på dig!

Nisse Petersson

Om artikeln

Publicerad: 2011-09-23 00:00
Kategori: Krönika
Taggar: