Vem läser Trafikverkets information?

Vintermörkret och vintervädret har lagt sig över landet. Vi har börjat vänja oss vid mörkerkörningar och vinterväglag. Snöfall ändras till isiga vägar och mer eller mindre svåra förhållanden att befinna sig i vägtrafiken. Det gäller oss alla.

För dig som yrkesförare är det naturligtvis i högsta grad en arbetsmiljöfråga att vistas i trafiken. Trafikverket ger för närvarande bra information på sin hemsida på internet om vikten av att använda reflexer. Frågan är om det är någon som läser sådan information. Med rubriken ”Tio vanliga anledningar till att inte använda reflexer” (www.trafikverket.se) försöker man göra fler bilister och yrkesförare medvetna om undanflykter för att använda reflexer.

Kräver underhåll

Förklaringarna är många som till exempel glömska, att kläderna blir fula med synliga reflexer och att den är svår att använda. Det finns många goda skäl att också bära reflex på sin fritid. Hur är det med dig som yrkesförare, syns du lika bra på fritiden som oskyddad trafikant som du syns under arbetstid? Jag menar att lastbilsförare är vana bärare av bra arbets- och skyddskläder med bra färger och reflexmarkeringar generellt. Vad kan övriga trafikanter lära av lastbilsförarna?
Precis som arbets- och skyddskläder kräver underhåll och förvaringsgarderober så är det viktigt att reflexer sköts om. De ska placeras på korrekt vis och det är också viktigt att de byts ut med jämna mellanrum.

Goda förebilder

Vi har nu gått in i ett nytt år – 2011. Jag vill passa på att önska alla yrkesförare ett gott nytt trafiksäkerhetsår. Varje år är spännande och intressant på sitt sätt. Vi får samtidigt fler erfarna yrkesförare på vägarna samtidigt som andra gör sin debut. Det är viktigt att kunskap och erfarenhet på förarsidan också lämnas över till yngre generationer. Nya fordon, hanteringar och trafikmiljöer ställer nya krav och unga yrkesförare är i behov av goda förebilder. Dessa förebilder syns nämligen lika tydligt som en tydlig reflex. Rutinerade yrkesförare behövs inte bara för att förbättra förarutbildningen och förarkulturen utan också för att ge möjlighet för att yngre förare ska kunna växa i sin föraruppgift.

Jörgen Lundälv
Docent i trafikmedicin

Om artikeln

Publicerad: 2011-01-28 00:00
Kategori: Krönika
Taggar: gästkrönika