Kvinnor i lastbil kan göra skillnad

Lastbilsförare - hur är de? Är det stora karlar med rejäla kalufser på bröstet som gillar att dricka burköl och skrika framför sportprogram på tv? Ja, det är det. Lastbilsförare är också vältränade killar som läser poesi och har initierade åsikter om världspolitiken. Eller så är de tjejer, även om de inte är så många.
Om kvinnorna i lastbilsbranschen blir fler, kan det innebära lösningen på många problem i framtiden. Inte för att de är mer intresserade av problemlösning, men för att de inte orkar lyfta lika mycket som många män.

Får jag stryk nu?

Nu riskerar jag förmodligen att få storstryk av ett helt gäng feminister men vidhåller ändå att de flesta kvinnor är fysiskt svagare än de flesta män. De är inte lika macho heller utan kan erkänna att de får skador av att lyfta tungt. Det kommer att skapa bättre hjälpmedel och tydligare regler om användning av dessa. Det gynnar alla – även männen som trots att de är starkare ändå får skador av lyften. Det finns annat som också skulle bli bättre om fler kvinnor var lastbilsförare, exempelvis skulle användningen av skyddsutrustning öka, det skulle bli bättre diskussioner om branschförhållanden och bra mycket roligare firmafester. Fast då krävs att det blir en hyfsat stor andel kvinnor, så att de blir tillräckligt många för att kunna vara tongivande och skapa ordentlig förändring i branschen.

Grottfolk

Min uppfattning är att kvinnor är bärare av goda värderingar. Den uppfattningen fick en rejäl törn när jag i mitt förra jobb försökte få igång ett nätverk av kvinnliga yrkesförare. Det visade sig att många av dem hade en grottigare syn på verksamheten än många män. Eftersom jag inte ville få min verklighetsuppfattning rubbad valde jag att tolka det som att kvinnorna kände sig pressade på grund av sin minoritet. För att komma in i gänget försökte de vara så hårda och tuffa som möjligt – eftersom de trodde eller tyckte att männen var sådana. Eller så har jag helt fel och kvinnor är hårdare och tuffare än män och skulle därför inte göra någon skillnad alls i branschen. Vad tror du?

Lasse Holm
Verksamhetschef QIII
…som för övrigt anser att snö ska vara vit och fluffig, inte den bruna sörja som förfular gatorna i Stockholm om vintrarna.

Fotnot
Gå gärna in på vår nya sajt för kvinnor i yrkestrafik och diskutera. Adressen är www.queenoftheroad.se.

Om artikeln

Publicerad: 2009-01-30 00:00
Kategori: Krönika
Taggar: