Uppskattning ger gratis kvalitet

Alla pratar om kvalitet men få kan sätta fingret på vad det är. Tvättmaskiner, klockor och soffor kan alla säljas med kvalitetsargument. Transporter också, vilket de allt oftare gör. Det är vi på QIII glada för eftersom vi ju jobbar med att få transportköpare att ställa högre krav på kvalitet vid transporterna.
Vi anger också vad vi menar med kvalitet: att det ska vara bra arbetsmiljö, trafiksäkerhet och miljö vid transporterna. Vad kvalitet betyder i andra sammanhang varierar betydligt. En kvalitetsklocka tickar i alla väder, en kvalitetssoffa behåller studsen i många år och en kvalitetstvättmaskin gör kläderna lite renare. Kanske kan man sammanfatta betydelsen av bra kvalitet med ?fullt värde för pengarna??

Kvalitetshustru

På ett jobb jag hade för länge sen delade chefen öppet in människor i kategorierna ?kvalitetsmänniskor? respektive ?inte kvalitetsmänniskor?. En gång hörde jag hur han benämnde sin fru som ?en kvalitetstjej?. Därmed får man hoppas att han inte använde definitionen med fullt värde för pengarna? Dessvärre hamnade de flesta av oss medarbetare, däribland jag, i kategorin ?inte kvalitetsmänniskor?. Chefen ansåg att endast kvalitetsmänniskor var värda att få uppskattning, andra spelade liksom ingen roll.
När jag efter ett långvarigt och riktigt slitigt projekt som jag hade rott iland med blod, svett och tårar bad att få lite positiv återkoppling svarade han: ?Varför ska du ha beröm, du får ju lön?? Det tog lång tid innan arbetsglädjen infann sig igen.

Tänk vad mycket mer chefen hade kunnat få ut av mig om han hade kostat på sig att visa uppskattning. Jag hade blivit glad, orkat mer och presterat bättre. Gett honom bättre kvalitet för pengarna helt enkelt. Lönens storlek är ju förvisso ett mått på arbetsgivarens uppskattning av arbetsinsatsen, men framför allt är lönen en hyresavgift för kropp och hjärna. Jag tycker att vi ska bli bättre på att visa uppskattning i arbetslivet, både från chefer till medarbetare men också medarbetare emellan. Det behövs inte mer än ett ?bra jobbat!?, det kostar inget men ger massor i form av arbetsglädje, trivsel och bättre prestationer. Alltså är det kvalitet att visa uppskattning.

Lasse Holm
Verksamhetschef QIII
?som för övrigt är trött på den amerikanska presidentvalskampanjen redan innan den har börjat på allvar?

Om artikeln

Publicerad: 2008-09-19 00:00
Kategori: Krönika
Taggar: