DEBATTARTIKEL
Pia Nilsson (S).Fotograf: Riksdagen Pia Nilsson (S).Fotograf: Riksdagen

Replik:

Varför vill inte Morell ha effektivare kontroller?

Sverigedemokraternas kandidat till riksdagen, Thomas Morell, har i en debattartikel påstått att regeringen visar trötthetstecken när det kommer till kampen mot den osunda och illegala åkerinäringen.
Morells påstående förvånar alla som följt utvecklingen senaste åren.

Denna regering har gjort mer för att främja den seriösa åkerinäringen än någon annan regering på väldigt länge.

Sedan regeringsskiftet 2014 har regeringen bland annat gjort följande:

  • Infört, och skärpt, möjligheterna till klampning. Snart är det möjligt att klampa i 36 timmar.
  • Infört höga sanktionsavgifter
  • Presenterat förslag om skärpt beställaransvar som riksdagen tar ställning till i vår
  • Kraftigt höjda böter för de åkerier som aktivt och systematiskt bryter mot kör- och vilotider
  • 100 miljoner till polisen för fler och förbättrade cabotagekontroller

Detta valde Morell inte att ta med. Istället så fokuserar han på att kritisera det kontrollsystem som kommer göra det möjligt att ha koll på samtliga lastbilstransporter i Sverige. Kontrollsystemet kommer rapportera de transporter som bryter mot cabotagereglerna och de åkerier som satt i system att bryta mot kör- och vilotiderna. Detta kommer att avsevärt underlätta polisens arbete mot den illegala åkerinäringen. Varför inte Morell vill ha en effektiv kontroll på alla lastbilarna är för oss en gåta.

Morell valde inte heller att nämna det parti som Sverigedemokraterna vill samarbeta med kommande mandatperiod, Moderaterna.

Senast Moderaterna styrde så arbetade de för en helt öppen inre marknad för vägtransporter. Först efter Socialdemokraternas tillkännagivande om klampning, presenterades ett par månader före valet ett förslag. Moderaternas passivitet skadade svensk åkerinäring och gjort så att Sverige ligger efter när det gäller lagstiftning för att skydda den seriösa åkerinäringen.

Men det är inget problem för Morell och Sverigedemokraterna. Tvärt om är M en naturlig koalitionspartner för SD enligt Morells partiledare Jimmie Åkesson. Vi utgår från att detta även är Thomas Morells åsikt.

Morell och Sverigedemokraterna kan skriva hur många debattinlägg som helst om att förbättra för arbetstagare. Men när det väl gäller så sviker de svenska löntagare och väljer Moderaternas sida. De har bytt sida i frågan och schyssta villkor i offentliga upphandlingar och vill nu tillåta ett obegränsat vinstuttag i skola, vård och omsorg. De har svikit sina väljare denna mandatperiod och vad talar för att de inte kommer göra det igen?

En röst på Morell och Sverigedemokraterna är en röst för att skicka Ulf Kristoffersson till Bryssel för att förhandla om EU:s nya cabotageregler. Är det någon annan än Morell och SD som tror att Kristoffersson kommer att stå på lastbilschaufförernas sida?

Pia Nilsson (S),
Riksdagens trafikutskott

Om artikeln

Publicerad: 2018-03-19 16:33
Kategori: Debatt
Taggar: Debatt Politik Replik Socialdemokraterna Sverigedemokraterna