DEBATTARTIKEL

För att stävja den kriminella verksamheten måste det finnas en väl fungerande kontrollverksamhet på väg, menar Thomas Morell (SD). Fordonen och personerna på bilden har inget med artikelinnehållet att göra. Foto: Göran Rosengren, arkivbild

Thomas Morell (SD) vill ha fler trafikpoliser:

”Det är på vägen buset förflyttar sig och sitt gods”

Under många år har svensk åkerinäring påtalat för politiker och myndighetschefer hur allvarlig situationen för den seriösa åkerinäringen ser ut. Aktörer som saknar trafiktillstånd utför en stor del av transportarbetet, falska körkort och förarkort har även det fastnat i polisens kontroller. Manipulerade färdskrivare har blivit vardagsmat, trots att den digitala färdskrivaren skulle vara omöjlig att manipulera!


Thomas Morell (SD). Foto: Tommy Holl, arkivbild 

I takt med att fusket har ökat på våra vägar, har trafikpolisens resurser minskats och är idag i princip nedlagd. Det finns några duktiga tjänstemän kvar ute på vägarna, men de är alldeles för få för att hålla efter buset.

Under senare år har vi i medierapporteringen också kunnat följa en kraftig ökning av grova rattfyllerister i tunga fordon. En utveckling som innebär ett dramatiskt kliv bakåt i trafiksäkerhetsarbetet.

I den tunga trafiken har vi fått in aktörer från andra länder som uppenbarligen inte har samma syn på säkerhet som vi i Sverige arbetat så hårt med under många år.

Trots att åkerinäringen vid upprepade tillfällen har varit i kontakt med politiker och myndighetsföreträdare har det i praktiken inte hänt ett dugg för att stävja den brottsliga utvecklingen! Visst, det har tillkommit några skärpningar i lagstiftningen, men vad hjälper det när de som skall utföra kontrollen samtidigt minskar i antal.

Det spelar ju ingen roll hur stor verktygslådan är om ingen kan använda verktygen som finns däri.

Ansvariga politiker har fullständigt missat kopplingen mellan den olagliga trafiken på våra vägar och annan kriminell verksamhet. De har inte förstått att de kriminella nätverken skapar både ekonomiska och strukturella förutsättningar för sin kriminella verksamhet.

En del av den finansiella basen hos de kriminella skapas av den olagliga yrkesmässiga trafiken. Det i sin tur skapar ekonomisk styrka för att finansiera handel med narkotika, vapen och människor. De kriminella skaffar sig också kontroll över logistikflöden och därmed försörjer man också sina interna transporter.

För att stävja den kriminella verksamheten måste det finnas en väl fungerande kontrollverksamhet på väg. Det är ute på vägarna buset förflyttar sig och sitt gods och därför måste det också finnas en myndighetsfunktion som kan övervaka och lagföra brottslig verksamhet.

De tjänstemän som utför kontroller på väg kan, förutom spaning på redan kända fordon och personer, även stoppa fordon slumpmässigt för kontroll. Det krävs alltså inte någon misstanke om brott för att stoppa ett fordon för kontroll. Den slumpmässiga övervakningen på väg innebär därför ökad upptäcktsrisk för de kriminella.

Den seriösa åkerinäringen måste få ett rimligt skydd för att kunna bedriva sitt företagande. Det är viktigt för landets ekonomi att det seriösa företagandet skyddas från osund och olaglig konkurrens.

För sverigedemokraterna är det en självklarhet att den seriösa transportverksamheten skall skyddas från konkurrens av kriminell verksamhet. Att bekämpa de kriminellas transportverksamhet innebär att själva livsnerven och blodomloppet begränsas.

Det måste till ett annat politiskt styre i rättsfrågorna, den saken är helt klar. Kraftfulla åtgärder måste sättas in för att stävja den brottsliga verksamheten. Ett effektivt sätt att ”grusa maskineriet” för de kriminella, är att störa deras logistik. En väl fungerande kontrollverksamhet omöjliggör den olagliga yrkesmässiga trafiken och därmed begränsas också det ekonomiska flödet till de kriminella.

Samtidigt får den seriösa åkerinäringen verka på en sund marknad.

Initialt innebär satsningen på fungerande vägkontroller en kostnad, men i ett längre perspektiv blir satsningen en lönsam affär för hela samhället.

Det är dags för en förändring och jag försäkrar er att jag skall göra allt som står i min makt för att nå en lösning!

Thomas Morell
Kandidat till riksdagen för sverigedemokraterna

Om artikeln

Publicerad: Fredag 8 September 2017, kl 16:22
Kategori: Debatt
Taggar: Politik, Sverigedemokraterna, Thomas Morell, Trafikpolisen

PROFFS NR 11-2017 UTE NU!

Det är dags att kräva en internationell bärgningsförsäkring!

Ett trailerekipage råkade den 8 november ut för ett haveri och stod därför väldigt illa till på E20 vid Kumla. Många ringde till polisen och till Trafikverket för att påtala riskerna med att trailern stod en bit ut på vägbanan.
Men att det var farligt, togs uppenbarligen inte på så stort allvar av nämnda myndigheter. Snart inträffar det värsta tänkbara. En personbil kör in i det stillastående ekipaget och en kvinna avlider.

Dom idag:

Rumänskt åkeri får betala 150 000 för manipulation av färdskrivare

Det rumänska företaget Luxury Bride säljer brudklänningar och bedriver åkeriverksamhet. När nu åkeriet fastnat i Västeråspolisens nät, kanske man behöver sälja extra många brudklänningar ett tag framöver. Talan om företagsbot väcktes och idag meddelades domen.

Sverige riskerar att missa EU:s infrastrukturmål

Sverige har åtagit sig att bygga ut vissa vägar och järnvägar så att EU får ett sammanhållet stomnät. Riksrevisionens granskning visar att regeringen och Trafikverket inte har prioriterat detta åtagande i den nationella infra­struktur­planeringen, vilket riskerar att leda till att EU-målen inte nås i tid.

Transportfuskare stod på rad i Helsingborg

- Började med en avåkning i snöslasket

I slasket som följde nattens snöfall på västkusten, halkade bland annat en lastbil tillhörande ett Helsingborgsföretag av vägen på Hallandsås. Polispatrullerna som kom till platsen började med att varna och leda trafiken förbi olycksplatsen. Men när trafikpolisen sedan tog en närmare titt på lastbilen, var det en hel del som inte stod rätt till.

Polack fick böta två gånger - för samma överlast

Att trafikpolisen ertappar överlastade 3,5-tonsbilar är dessvärre inget nytt under solen. Men att samma bil blir tagen två gånger med samma överlast inom loppet av någon timme är kanske desto ovanligare. Det hände idag – i Helsingborg.

Moderat politiker får upprättelse:

”Det är Berghedens linje som gäller”

När Transportutskottets resolution för skapandet av EU:s stora vägtransportpaket (mobilitetspaket) den 18 maj i år röstades igenom i Strasbourg, stod det klart att Moderaterna i EU röstat mot det egna partiets politik som drivs här i Sverige.
Proffs har envist ställt frågan vems politiska inställning det är som gäller för moderaterna. Är det Anna Maria Corazza Bildts eller Sten Berghedens? Nu, ett halvår senare, har vi äntligen fått svaret!

Bemanningsföretag utreds – riskerar likvidation

Transport: "Konkursansökan ett alternativ"

Svenskt bemanningsföretag med svenska chaufförer är föremål för undersökning från flera håll. Bland annat saknas årsredovisning och ett likviditetsföreläggande är nära. Nu måste Transportarbetareförbundet försöka säkra de anställdas löner.

Girteka vill köra Tesla "på alla rutter"

Tesla hann inte mer än visa upp sin eldrivna lastbil under natten förrän Girteka Logistics blev först i Europa med att lägga en beställning. Man vill bli det "grönaste" transportföretaget i Europa.

Snart blir det dyrare att bryta mot kör- och vilotiderna

Regeringen har i dag beslutat om ändringar i förordningen om kör- och vilotider. Beslutet innebär bland annat att sanktionsavgiften för transportföretag som gör allvarliga överträdelser, som till exempel vid felaktigheter med färdskrivaren eller när föraren avsevärt avviker från reglerna om kör- och vilotider, höjs. Takbeloppet för hur stor avgift ett företag sammanlagt kan få för flera överträdelser höjs också från 200 000 kr till 800 000 kr.

Michelin:

Vinterdäck på släpvagnar en onödig miljöbelastning

I våras avslog riksdagen motioner om skärpt vinterdäckslag. Istället blev det infrastrukturminister Tomas Eneroth som nu skärper kraven för bussar och lastbilar som ska ha vinterdäck på samtliga hjul – även på släpen. Proffs har pratat med Michelin, som gärna vill ha ett ord med i diskussionen.

Manipulerad skrivare och rejäl överlast fastnade i Västeråspolisens ”garn”

Trots den decimerade arbetsstyrkan fortsätter polisen i Västerås att lägga ut sitt nät och under förra veckan fiskade man åter på kontrollplats Karleby utanför Västerås. Det blev ännu ett fall för kammaråklagare Mikael Bäckström och man håvade även in en tung fisk med en rejäl överlast.

Chaufför funnen död i Danmark

Polisen: ”En olycklig händelse”

Polisen på Sydsjälland i Danmark fick igår in en anmälan om att det eventuellt kunde ligga en död person i en lastbil i Nørre Alslev. En patrull skickas till platsen och kan snart konstatera att misstankarna stämde.

Speglar eller inte vid transport av bred last?

Förlängda speglar eller inte vid bredlasttransport och ett eventuellt undantag för trailers eller inte, har väckt känslor i sociala medier. Vi låter myndigheterna räta ut frågetecknen.

Berusad chaufför åtalas för olycka

Åkeriet: ”Det är föraren som orsakat situationen”

Bristande lastsäkring med tappat gods som följd, smitning från olycksplatsen och grovt rattfylleri, ledde till att en person fick föras till sjukhus och den andra sattes bakom lås och bom.
Nu åtalas chauffören – och vi har, i väntan på rättegången, pratat med både den utredande polisen, det polska åkeriet och med transportköparen.

Nätverkande trafikpolis samlades i Helsingborg

Trafikpoliserna i landet, även om de är få till antalet, är oftast väldigt aktiva. Det syns inte minst i vår rapportering här i tidningen Proffs. Två grupper som ofta förekommer i våra artiklar är till exempel trafikpolisen i Göteborg och i Helsingborg. Häromdagen kunde trafikanter på E6 i Skåne bevittna när dessa båda grupper tillfälligt ”fusionerades”.

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra””

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.
Läs hela Här stannar Sveriges krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant