DEBATTARTIKEL

För att stävja den kriminella verksamheten måste det finnas en väl fungerande kontrollverksamhet på väg, menar Thomas Morell (SD). Fordonen och personerna på bilden har inget med artikelinnehållet att göra. Foto: Göran Rosengren, arkivbild

Thomas Morell (SD) vill ha fler trafikpoliser:

”Det är på vägen buset förflyttar sig och sitt gods”

Under många år har svensk åkerinäring påtalat för politiker och myndighetschefer hur allvarlig situationen för den seriösa åkerinäringen ser ut. Aktörer som saknar trafiktillstånd utför en stor del av transportarbetet, falska körkort och förarkort har även det fastnat i polisens kontroller. Manipulerade färdskrivare har blivit vardagsmat, trots att den digitala färdskrivaren skulle vara omöjlig att manipulera!


Thomas Morell (SD). Foto: Tommy Holl, arkivbild 

I takt med att fusket har ökat på våra vägar, har trafikpolisens resurser minskats och är idag i princip nedlagd. Det finns några duktiga tjänstemän kvar ute på vägarna, men de är alldeles för få för att hålla efter buset.

Under senare år har vi i medierapporteringen också kunnat följa en kraftig ökning av grova rattfyllerister i tunga fordon. En utveckling som innebär ett dramatiskt kliv bakåt i trafiksäkerhetsarbetet.

I den tunga trafiken har vi fått in aktörer från andra länder som uppenbarligen inte har samma syn på säkerhet som vi i Sverige arbetat så hårt med under många år.

Trots att åkerinäringen vid upprepade tillfällen har varit i kontakt med politiker och myndighetsföreträdare har det i praktiken inte hänt ett dugg för att stävja den brottsliga utvecklingen! Visst, det har tillkommit några skärpningar i lagstiftningen, men vad hjälper det när de som skall utföra kontrollen samtidigt minskar i antal.

Det spelar ju ingen roll hur stor verktygslådan är om ingen kan använda verktygen som finns däri.

Ansvariga politiker har fullständigt missat kopplingen mellan den olagliga trafiken på våra vägar och annan kriminell verksamhet. De har inte förstått att de kriminella nätverken skapar både ekonomiska och strukturella förutsättningar för sin kriminella verksamhet.

En del av den finansiella basen hos de kriminella skapas av den olagliga yrkesmässiga trafiken. Det i sin tur skapar ekonomisk styrka för att finansiera handel med narkotika, vapen och människor. De kriminella skaffar sig också kontroll över logistikflöden och därmed försörjer man också sina interna transporter.

För att stävja den kriminella verksamheten måste det finnas en väl fungerande kontrollverksamhet på väg. Det är ute på vägarna buset förflyttar sig och sitt gods och därför måste det också finnas en myndighetsfunktion som kan övervaka och lagföra brottslig verksamhet.

De tjänstemän som utför kontroller på väg kan, förutom spaning på redan kända fordon och personer, även stoppa fordon slumpmässigt för kontroll. Det krävs alltså inte någon misstanke om brott för att stoppa ett fordon för kontroll. Den slumpmässiga övervakningen på väg innebär därför ökad upptäcktsrisk för de kriminella.

Den seriösa åkerinäringen måste få ett rimligt skydd för att kunna bedriva sitt företagande. Det är viktigt för landets ekonomi att det seriösa företagandet skyddas från osund och olaglig konkurrens.

För sverigedemokraterna är det en självklarhet att den seriösa transportverksamheten skall skyddas från konkurrens av kriminell verksamhet. Att bekämpa de kriminellas transportverksamhet innebär att själva livsnerven och blodomloppet begränsas.

Det måste till ett annat politiskt styre i rättsfrågorna, den saken är helt klar. Kraftfulla åtgärder måste sättas in för att stävja den brottsliga verksamheten. Ett effektivt sätt att ”grusa maskineriet” för de kriminella, är att störa deras logistik. En väl fungerande kontrollverksamhet omöjliggör den olagliga yrkesmässiga trafiken och därmed begränsas också det ekonomiska flödet till de kriminella.

Samtidigt får den seriösa åkerinäringen verka på en sund marknad.

Initialt innebär satsningen på fungerande vägkontroller en kostnad, men i ett längre perspektiv blir satsningen en lönsam affär för hela samhället.

Det är dags för en förändring och jag försäkrar er att jag skall göra allt som står i min makt för att nå en lösning!

Thomas Morell
Kandidat till riksdagen för sverigedemokraterna

Om artikeln

Publicerad: Fredag 8 September 2017, kl 16:22
Kategori: Debatt
Taggar: Politik, Sverigedemokraterna, Thomas Morell, Trafikpolisen

Brings sista mil ska vara helt grön

Som en del av Brings hållbarhetsmål om att år 2025 använda sig helt av förnybar energi, kommer Bring att börja leverera lätta hemleveranser med elbilar och cargocyklar i cityområdena i Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Malmö.

Rejält bakslag för ny cabotageförordning

”Mycket i förslaget kan komma att ändras”

När Europaparlamentets transportutskott den 4 juni röstade igenom ett förhållandevis tufft förslag om bland annat nya cabotageregler, tändes ett hoppets ljus hos många seriösa branschföreträdare. Äntligen såg det ut som att det skulle bli ordning och reda på cabotagetrafiken. I torsdags kom dock ett bakslag som i värsta fall kan innebära att förslaget kan komma att ändras i alla väsentliga delar.

SWEDBANK:

Brist på arbetskraft och ”tuff konkurrens” hämmar åkeribranschen

4 000 småföretag med mellan 1-49 anställda, har svarat på frågor om nuet och framtiden för sina verksamheter. Konjunkturläget i transportbranschen upplevs som betydligt sämre än i andra branscher.

Så vill Morell och Lundgren komma tillrätta med vägkriminaliteten

Sverigedemokraterna i Tibro bjöd i lördags in till en föreläsning på Fågelviksgymnasiet med EU-parlamentarikern Peter Lundgren och Thomas Morell, riksdagskandidat för SD. Där berättade de båda bland annat om åkeribranschens situation – men också om hur de tänker jobba för att komma tillrätta med problemen.
- Det räcker inte med enbart vägkontroller, man måste även rusta upp åklagare och domstolar, menar Thomas Morell.

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

DAF öppnar butik i Markaryd

”90-årsjubiléet firas med specialdesignad entreprenadbil”

Nordic Truckcenter, generalagent för DAF lastbilar och tillika Truck & Trailer Parts, kommer nu till Sverige. Den 14 juni öppnas den första fysiska butiken på Nordic Truckcenter i Markaryd.

Etanol är världens största biodrivmedel

”Transporternas klimatpåverkan måste minska”

Etanol är världens största biodrivmedel och det är aldrig problem att få tag på hållbart producerat etanol. Lastbilar och bussar som tankas med etanolbränslet ED95, kan minska utsläppen av koldioxid med upp till 90 procent jämfört med om de körs på diesel, säger Lena Nordgren, biodrivmedelsexpert på SEKAB.

Skalbagge ger dieselmotorn en ny chans

”Elproduktionen inte grön än på länge”

Ryktet om förbränningsmotorns död, är betydligt överdriven, i alla fall om vi frågar Lundaforskarna som gör bedömningen att de flesta elektrifierade fordon kommer att vara hybrider.

Företagsbot till tjeckiskt åkeri:

Ville hem till dansuppvisning – stängde av färdskrivaren

Chauffören visar sig också vara åkaren. När fordonet tas i beslag, är han orolig för att det även ska förverkas varför han vill göra rätt för sig. Nu har domen fallit och åkeriet ska betala 150 000 kronor för dataintrång och han själv ska betala dagsböter. Läs mer om vad åkaren säger i förhöret.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant