DEBATTARTIKEL

Sten Bergheden (M) och Edward Riedl (M).

Regeringen tänker fortfarande införa kilometerskatt innan valet 2018

Åkerinäringen i Sverige behöver inte nya skatter. Den behöver ordning och reda och en översyn av avgifter och skatter för att stärka konkurrenskraften. Vi behöver stoppa den utländska olagliga trafiken innan svenska åkerier slås ut och svenska chaufförer förlorar sina jobb.
Trots det vill regeringen införa nya högre skatter som ytterligare skulle försämra konkurrenskraften för svensk åkerinäring och svenska företag.

Förslaget om kilometerskatt, en straffavgift på 11 kronor per mil för lastbilar, drogs tack och lov tillbaka på grund av att det finns en majoritet i riksdagen som är emot. Det är bra för åkerinäringen samtidigt som det är ett underkännande av regeringen.

De rödgröna har slösat bort en halv mandatperiod på en utredning när de istället borde lagt tiden på att förbättra villkoren för svenska åkare.

Även om de flesta instanser har sågat förslaget tänker regeringen fortsätta att försöka få fram en ny lastbilskatt. Att införa en straffskatt på avstånd för godstransporter är direkt skadligt för svensk konkurrenskraft.

Om svensk åkerinäring ska kunna växa och skapa jobb i Sverige måste vi se över tillämpning av lagar, avgifter, skatter och vägkontroller. Reglerna runt kör- och vilotider måste reformeras så att en viss avvikelse tillåts innan åkaren drabbas av straffavgifter och böter.

Sanktionssystemen och klampningen är till för den som struntar i lagar och regler.

Vi måste ha en trafikpolis och åklagare som kan bekämpa olaglig yrkestrafik på ett effektivt sätt. Idag är det ett nedprioriterat område vilket gör att oseriösa åkare kan köra med slitna fordon och förare som saknar rätt kompetens utan att riskera att åka fast.

Polisen måste få ett klart uppdrag och de resurser som behövs för att se till att lagar och regler efterlevs av alla som kör tung yrkestrafik. Vi bör även införa ett krav på en GPS-mottagare eller en transponder i varje utländsk lastbil som kör in och ut ur Sverige. Med en digital övervakning av yrkestrafiken kan lagar och regler upprätthållas samtidigt som skatter och avgifter kan drivas in.

Rättsvårdande myndigheter kan även använda informationen från övervakningsutrustningen för att lagföra brott mot cabotage och kombitrafik. Ingen åkare ska köra under omänskliga arbetsvillkor och ingen lastbil ska kunna lämna landet utan att ha gjort rätt för sig.

Att alla som kör i Sverige ska göra rätt för sig och konkurrera på lika villkor är en självklarhet. Men en kilometerskatt är inte lösningen. Det finns idag problem med att utländska åkare struntar i att betala sina trängsel- och eurovinjettavgifter. Fokus bör ligga på att åtgärda det istället för att öka kostnaderna för de åkare som följer lagar och regler.

Istället för att utreda nya skatter borde regeringen göra precis som vi moderater föreslagit nämligen snabbutreda hur vi kan stärka konkurrenskraften för svensk åkerinäring. Därefter omgående verkställa de åtgärder som krävs för att svensk åkerinärings ska kunna vara konkurrenskraftiga. Detta skulle skapa fler jobb och tillväxt i Sverige.

Vi har förslag som skapar förutsättningar för en stark svensk åkerinäring. Regeringen måste skrota idén om en kilometerskatt för att istället fokusera på att ta fram reformer som faktiskt stärker den svenska åkerinäringen på riktigt. Krav på transpondrar i lastbilar, bättre vägunderhåll och fler trafikpoliser och kontroller på våra vägar för att få bort den olagliga yrkestrafiken.

Sten Bergheden (M)
Yrkestrafikansvarig
Riksdagsledamot Skaraborg

Edward Riedl (M)
Riksdagsledamot i trafikutskottet
Västerbotten

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 2 Mars 2017, kl 13:36
Kategori: Debatt
Taggar: Debattartikel, Edward Riedl, Kilometerskatt, Moderaterna, Sten Bergheden, Vägslitageskatt

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

DAF öppnar butik i Markaryd

”90-årsjubiléet firas med specialdesignad entreprenadbil”

Nordic Truckcenter, generalagent för DAF lastbilar och tillika Truck & Trailer Parts, kommer nu till Sverige. Den 14 juni öppnas den första fysiska butiken på Nordic Truckcenter i Markaryd.

Etanol är världens största biodrivmedel

”Transporternas klimatpåverkan måste minska”

Etanol är världens största biodrivmedel och det är aldrig problem att få tag på hållbart producerat etanol. Lastbilar och bussar som tankas med etanolbränslet ED95, kan minska utsläppen av koldioxid med upp till 90 procent jämfört med om de körs på diesel, säger Lena Nordgren, biodrivmedelsexpert på SEKAB.

Skalbagge ger dieselmotorn en ny chans

”Elproduktionen inte grön än på länge”

Ryktet om förbränningsmotorns död, är betydligt överdriven, i alla fall om vi frågar Lundaforskarna som gör bedömningen att de flesta elektrifierade fordon kommer att vara hybrider.

Företagsbot till tjeckiskt åkeri:

Ville hem till dansuppvisning – stängde av färdskrivaren

Chauffören visar sig också vara åkaren. När fordonet tas i beslag, är han orolig för att det även ska förverkas varför han vill göra rätt för sig. Nu har domen fallit och åkeriet ska betala 150 000 kronor för dataintrång och han själv ska betala dagsböter. Läs mer om vad åkaren säger i förhöret.

Skärpta straff för spritsmugglare i buss

Den 27 november 2017 döms 18 personer för inblandning i en smugglingshärva rörande smuggelresor med buss till norra Tyskland. Resorna har anknytning till bussföretaget Trba Mont AB, som försattes i konkurs i augusti förra året. Domarna överklagas till hovrätten och idag fick flera av de dömda skärpta fängelsestraff medan andra fick sina tingsrättsdomar bekräftade.

Utländska fordon kör laglig inrikes trafik i Sverige – för 3 000 i månaden

För 3 000 kronor per månad kan utländska åkerier, med utlandsregistrerade dragfordon, utföra ett obegränsat antal inrikes transporter i Sverige utan att riskera att fällas för otillåtet cabotage. Ett företag med säte i Malmö skriver till exempel kontrakt med utländska åkerier och genom nyttjanderättsavtal, behöver det utländska åkeriet inte längre bry sig om vare sig tillfällighetsbegrepp eller andra konkurrensstyrande bestämmelser.

Snaran dras åt runt brevlådeföretagen

Måndagens votering i EU-parlamentet handlade om delar av det kommande mobilitetspaketet. Ett av förslagen, det som rör cabotagereglerna, har vi tidigare skrivit om. Bland föreslås att en internationell transport i framtiden ska påbörjas i det land där transportföretaget är etablerat.
Man kan, utan att ha allt för stor fantasi, anta att en del företag skulle falla för frestelsen att starta så kallade brevlådeföretag runt om i Europa. Men det "hålet" har man redan sett i parlamentet – och därför föreslår man nu regler som ska göra det svårare för den typen av fusk.

Volvon häver sladden innan du märkt av den

Högre trafiksäkerhet och en ännu bättre arbetsmiljö för förarna. Det är målet när Volvo Lastvagnar nu introducerar nya förarstödssystem baserade på Volvo Dynamic Steering – en prisbelönt innovation som förenklat styrningen av lastbilar i det tunga segmentet.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant