DEBATTARTIKEL

Sten Bergheden (M) och Edward Riedl (M).

Regeringen tänker fortfarande införa kilometerskatt innan valet 2018

Åkerinäringen i Sverige behöver inte nya skatter. Den behöver ordning och reda och en översyn av avgifter och skatter för att stärka konkurrenskraften. Vi behöver stoppa den utländska olagliga trafiken innan svenska åkerier slås ut och svenska chaufförer förlorar sina jobb.
Trots det vill regeringen införa nya högre skatter som ytterligare skulle försämra konkurrenskraften för svensk åkerinäring och svenska företag.

Förslaget om kilometerskatt, en straffavgift på 11 kronor per mil för lastbilar, drogs tack och lov tillbaka på grund av att det finns en majoritet i riksdagen som är emot. Det är bra för åkerinäringen samtidigt som det är ett underkännande av regeringen.

De rödgröna har slösat bort en halv mandatperiod på en utredning när de istället borde lagt tiden på att förbättra villkoren för svenska åkare.

Även om de flesta instanser har sågat förslaget tänker regeringen fortsätta att försöka få fram en ny lastbilskatt. Att införa en straffskatt på avstånd för godstransporter är direkt skadligt för svensk konkurrenskraft.

Om svensk åkerinäring ska kunna växa och skapa jobb i Sverige måste vi se över tillämpning av lagar, avgifter, skatter och vägkontroller. Reglerna runt kör- och vilotider måste reformeras så att en viss avvikelse tillåts innan åkaren drabbas av straffavgifter och böter.

Sanktionssystemen och klampningen är till för den som struntar i lagar och regler.

Vi måste ha en trafikpolis och åklagare som kan bekämpa olaglig yrkestrafik på ett effektivt sätt. Idag är det ett nedprioriterat område vilket gör att oseriösa åkare kan köra med slitna fordon och förare som saknar rätt kompetens utan att riskera att åka fast.

Polisen måste få ett klart uppdrag och de resurser som behövs för att se till att lagar och regler efterlevs av alla som kör tung yrkestrafik. Vi bör även införa ett krav på en GPS-mottagare eller en transponder i varje utländsk lastbil som kör in och ut ur Sverige. Med en digital övervakning av yrkestrafiken kan lagar och regler upprätthållas samtidigt som skatter och avgifter kan drivas in.

Rättsvårdande myndigheter kan även använda informationen från övervakningsutrustningen för att lagföra brott mot cabotage och kombitrafik. Ingen åkare ska köra under omänskliga arbetsvillkor och ingen lastbil ska kunna lämna landet utan att ha gjort rätt för sig.

Att alla som kör i Sverige ska göra rätt för sig och konkurrera på lika villkor är en självklarhet. Men en kilometerskatt är inte lösningen. Det finns idag problem med att utländska åkare struntar i att betala sina trängsel- och eurovinjettavgifter. Fokus bör ligga på att åtgärda det istället för att öka kostnaderna för de åkare som följer lagar och regler.

Istället för att utreda nya skatter borde regeringen göra precis som vi moderater föreslagit nämligen snabbutreda hur vi kan stärka konkurrenskraften för svensk åkerinäring. Därefter omgående verkställa de åtgärder som krävs för att svensk åkerinärings ska kunna vara konkurrenskraftiga. Detta skulle skapa fler jobb och tillväxt i Sverige.

Vi har förslag som skapar förutsättningar för en stark svensk åkerinäring. Regeringen måste skrota idén om en kilometerskatt för att istället fokusera på att ta fram reformer som faktiskt stärker den svenska åkerinäringen på riktigt. Krav på transpondrar i lastbilar, bättre vägunderhåll och fler trafikpoliser och kontroller på våra vägar för att få bort den olagliga yrkestrafiken.

Sten Bergheden (M)
Yrkestrafikansvarig
Riksdagsledamot Skaraborg

Edward Riedl (M)
Riksdagsledamot i trafikutskottet
Västerbotten

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 2 Mars 2017, kl 13:36
Kategori: Debatt
Taggar: Debattartikel, Edward Riedl, Kilometerskatt, Moderaterna, Sten Bergheden, Vägslitageskatt

Kustbevakningen får utökade befogenheter

”Fortsatt fokus på sjörelaterad verksamhet”

Varje dag förvånas transportbranschen över de många bristfälliga ekipage som ostört kan komma in och köra genom hela Sverige för att sedan stoppas i Norge. Där blir det inte sällan körförbud, förbud mot fortsatt färd och dryga böter.

Tunga Rallyt Väst firar 25-årsjubileum

”Veteranbilsrally för kommersiella fordon”

Lördagen den 5 maj körs Tunga Rallyt Väst 2018. Tävlingen är öppen för lastbilar och bussar som är minst trettio år gamla. I år är det dessutom 25-årsjubileum för rallyt.

Volvo Lastvagnar introducerar nytt begagnatkoncept i Europa.

”Det nya företaget kommer att heta Arrow Truck Sales GmbH”

Volvo Lastvagnar utforskar nya sätt att få marknaden för begagnade lastbilar att växa på de europeiska marknaderna. Arrow Trucks Sales är en väletablerad handelsverksamhet i USA och kommer nu till Europa. Begagnade lastbilar av alla märken kommer att handlas från och med hösten 2018.

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Monica Green (S) svarar Thomas Morell (SD)

”Vi lägger inte tid på att svartmåla. Vi får något gjort istället”

När Sverigedemokrater använder sin tid till att svartmåla, storvulet svepande och även demonisera, använder vi vår tid till att få något gjort. Att Sverige är det mest trafiksäkra landet har inte kommit automatiskt, utan är ett långt och tålmodigt arbete både med infrastruktur och folkbildning.

Asg-träff i Göteborg

”Vi vill värna minnet av tiden då det begav sig”

Ännu en gång samlades ASG-gruppen i Göteborg för att umgås och minnas tiden då det begav sig, som det heter. Den tiden kommer aldrig igen och genom att samlas, vill man värna minnet av det som varit.

Dachser har medvind

”Ökade priser för flyg- och sjötransporter en del av framgången”

Under räkenskapsåret för 2017, uppnådde Dachser för första gången en omsättning på över sex miljarder euro. En ökning av bruttointäkterna med 7,2 procent.

"Vallöftena 2014 liknar en ”pyspunka”

”Svenska förarkåren är ett föredöme när det gäller nykterhet”

För en dryg vecka sedan, stoppade polisen en misstänkt rattfylla i ett tungt fordon. Det var allmänheten som ringde till polisen och larmade om en lastbil som körde mot trafiken på motorvägen utanför Landskrona. Föraren greps och häktades senare misstänkt för grovt rattfylleri.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant