DEBATTARTIKEL

Sten Bergheden (M) och Edward Riedl (M).

Regeringen tänker fortfarande införa kilometerskatt innan valet 2018

Åkerinäringen i Sverige behöver inte nya skatter. Den behöver ordning och reda och en översyn av avgifter och skatter för att stärka konkurrenskraften. Vi behöver stoppa den utländska olagliga trafiken innan svenska åkerier slås ut och svenska chaufförer förlorar sina jobb.
Trots det vill regeringen införa nya högre skatter som ytterligare skulle försämra konkurrenskraften för svensk åkerinäring och svenska företag.

Förslaget om kilometerskatt, en straffavgift på 11 kronor per mil för lastbilar, drogs tack och lov tillbaka på grund av att det finns en majoritet i riksdagen som är emot. Det är bra för åkerinäringen samtidigt som det är ett underkännande av regeringen.

De rödgröna har slösat bort en halv mandatperiod på en utredning när de istället borde lagt tiden på att förbättra villkoren för svenska åkare.

Även om de flesta instanser har sågat förslaget tänker regeringen fortsätta att försöka få fram en ny lastbilskatt. Att införa en straffskatt på avstånd för godstransporter är direkt skadligt för svensk konkurrenskraft.

Om svensk åkerinäring ska kunna växa och skapa jobb i Sverige måste vi se över tillämpning av lagar, avgifter, skatter och vägkontroller. Reglerna runt kör- och vilotider måste reformeras så att en viss avvikelse tillåts innan åkaren drabbas av straffavgifter och böter.

Sanktionssystemen och klampningen är till för den som struntar i lagar och regler.

Vi måste ha en trafikpolis och åklagare som kan bekämpa olaglig yrkestrafik på ett effektivt sätt. Idag är det ett nedprioriterat område vilket gör att oseriösa åkare kan köra med slitna fordon och förare som saknar rätt kompetens utan att riskera att åka fast.

Polisen måste få ett klart uppdrag och de resurser som behövs för att se till att lagar och regler efterlevs av alla som kör tung yrkestrafik. Vi bör även införa ett krav på en GPS-mottagare eller en transponder i varje utländsk lastbil som kör in och ut ur Sverige. Med en digital övervakning av yrkestrafiken kan lagar och regler upprätthållas samtidigt som skatter och avgifter kan drivas in.

Rättsvårdande myndigheter kan även använda informationen från övervakningsutrustningen för att lagföra brott mot cabotage och kombitrafik. Ingen åkare ska köra under omänskliga arbetsvillkor och ingen lastbil ska kunna lämna landet utan att ha gjort rätt för sig.

Att alla som kör i Sverige ska göra rätt för sig och konkurrera på lika villkor är en självklarhet. Men en kilometerskatt är inte lösningen. Det finns idag problem med att utländska åkare struntar i att betala sina trängsel- och eurovinjettavgifter. Fokus bör ligga på att åtgärda det istället för att öka kostnaderna för de åkare som följer lagar och regler.

Istället för att utreda nya skatter borde regeringen göra precis som vi moderater föreslagit nämligen snabbutreda hur vi kan stärka konkurrenskraften för svensk åkerinäring. Därefter omgående verkställa de åtgärder som krävs för att svensk åkerinärings ska kunna vara konkurrenskraftiga. Detta skulle skapa fler jobb och tillväxt i Sverige.

Vi har förslag som skapar förutsättningar för en stark svensk åkerinäring. Regeringen måste skrota idén om en kilometerskatt för att istället fokusera på att ta fram reformer som faktiskt stärker den svenska åkerinäringen på riktigt. Krav på transpondrar i lastbilar, bättre vägunderhåll och fler trafikpoliser och kontroller på våra vägar för att få bort den olagliga yrkestrafiken.

Sten Bergheden (M)
Yrkestrafikansvarig
Riksdagsledamot Skaraborg

Edward Riedl (M)
Riksdagsledamot i trafikutskottet
Västerbotten

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 2 Mars 2017, kl 13:36
Kategori: Debatt
Taggar: Debattartikel, Edward Riedl, Kilometerskatt, Moderaterna, Sten Bergheden, Vägslitageskatt

Full chaufför stoppades vid Hallandsås

Dagen före midsommar hade trafikpolisen i Helsingborg förlagt kontrollverksamheten bland annat till E6 vid Hallandsås. Personbilstrafiken inför den stundande helgen stod i initialt i fokus, åtminstone tills ett litauiskt ekipage dyker upp i norrgående körbana.

Corazza Bildt (M) vill ha liberalare cabotageregler

Vägrar berätta varför hon röstar emot det egna partiet

Under onsdagen (21/6) kunde vi rapportera om att Thomas Morell valt att hoppa av sitt engagemang i moderaterna, för att istället jobba med sin hjärtefråga, vägtransporterna, under sverigedemokraternas partisymbol. Det som fick bägaren att rinna över var att EU-parlamentarikern Anna Maria Corazza Bildt (M) nyligen röstade för en liberalisering av cabotagereglerna.
Proffs har försökt att nå Corazza Bildt för att få en förklaring till varför hon röstade som hon gjorde. Men istället för att svara på våra frågor, väljer hon att vara tyst.

Tungvognscenter Syd på offensiven

Chaufför utan körkort får böta 170 000 – och blir av med sin personbil

Proffs följer fortsatt den danska polisens arbete med att stävja trafikbrott på andra sidan sundet. Den här gången berättar man om en rad "AdBlue-fuskare" och en körkortslös chaufför som fick ett rejält straff serverat av rätten i Kolding. Eller vad sägs om förverkad personbil och motsvarande cirka 170 000 svenska kronor i böter för något som började med en fortkörning?

Morell tar sikte på trafikutskottet – för SD

Thomas Morell är ett känt ansikte – och en känd röst – i kampen för vägtransportbranschens väl å ve. Tidigare har han varit politiskt aktiv lokalt för moderaterna, en karriär han tog upp igen under förra året. Men efter endast några månader lämnar han nu det partiet för att ställa sig till sverigedemokraternas (SD) förfogande. Och hans målbild är tydlig.
- Jag tänker kämpa för att göra livet surt för transportfuskarna. I trafikutskottet, för SD, säger han till tidningen Proffs.

Gilla oss på Facebook:

Vinn GPS-spåraren TK-905

Vi har tittat närmare på GPS-spåraren TK-905 som Varbergsföretaget Eksit Data har agenturen för. Och genom att delta i vår tävling på Facebook, har du nu chansen att vinna vår testenhet.

Så tycker S och SD om de föreslagna cabotagereglerna

En av våra EU-parlamentariker är helt emot obegränsad cabotagetrafik under fem dagar som EU-kommissionen föreslagit. Den andre är tveksam till det förslaget och vill undersöka hur det kan förbättras. Vi har frågat dem hur de tänker och vad de vill åstadkomma under arbetet med det förslaget.

Danska storfuskare får böta 1,2 miljoner

En 67-årig före detta åkeriägare dömdes i fredags av rätten i Kolding till böter på 750 000 danska kronor. Hans hustru dömdes i samma ärende till 105 000 kronor i böter. Totalt närmare 1,2 miljoner svenska kronor.

Otillåtet cabotage och överlast

Betalade 50 000 till polisen – kontant

Det litauiska ekipaget såg tungt ut vilket väckte trafikpolisens intresse för att ta en närmare titt på det. Överlast konstaterades, liksom att det dessutom var fråga om ett otillåtet cabotage. Totalt fick chauffören och åkeriet betala 54 250 kronor i böter och avgifter. 50 000 betalades med 500-lappar.

Fuskande polack fick lösa ut lastbilen med 150 000

Den danska polisen är på hugget. Den här historien utspelades i slutet av maj. Då stoppades ett polskt ekipage av Tungvognscenter Syd på E20 vid Harte och i lasten fanns järnskrot på väg från Esbjerg med destination Munkebo/Lindø. Det skulle visa sig att det handlade om otillåtet cabotage. Och en hel del andra förseelser...

Irländskt åkeri får böta 116 000 för manipulation

Ett irländskt transportföretag dömdes igår i Danmark till böter på 85 000 danska kronor för att ha manipulerat lastbilens hastighetsbegränsare och färdskrivare.

KRÖNIKA - AV CATHIE SANDBERG

Vart tog moralen och etiken på vägen vägen?

Moral, etik och lojalitet är tre ledord som varenda person borde bära med sig utan att ens behöva tänka på det. Men det sorgliga är att det brister och krackelerar dag för dag, och i vår bransch är det så nedbrytande att man bara vill gråta.  

Bilinspektör på studiebesök i Norge

”Jag tar med mig många bra erfarenheter”

Studiebesök och utbildning i Norge med ömsesidigt utbyte av erfarenheter och tips gör både svensk och norsk polis vassare. Bilinspektör Joakim Ringqvist från Östersund reste över gränsen för att skaffa nya kunskaper.
- Jag tar med mig många bra erfarenheter, säger han.

Lyckad "hästkraftsdag" lockade 15 000

I lördags arrangerades Hästkraftens dag för tionde året innehållande Truckstop Trophy för andra året, vid Örebro Truckstop. Arrangörer var Trucknet Radio och Örebro Truckstop Events & Merchandise. Cirka 15 000 personer beräknades ha besökt det stora området i södra delarna av Örebro intill E 18/E 20.

Vistades olagligt i Schengen

Makedonsk chaufför utvisas från Sverige

På senare tid har trafikpolisen i Göteborg utfört kontroller i Göteborgs hamn, detta i samarbete med tullen och gränspolisen. Under tisdagens kontroll avslöjade de sistnämnda ett missförhållande som gett Kjell Andersson, luttrat gruppbefäl på trafikpolisen, Polisen Väst, en ny infallsvinkel på problemen med förare som sällan eller aldrig reser hem till sina hemländer.

Fängelse och 170 000 i böter för att ha kört med annans förarkort

En 53-årig tysk chaufför och dennes arbetsgivare dömdes idag av rätten i danska Kolding till fängelse och dryga böter för att ha använt sig av en annan persons förarkort.

Tidningen Proffs fre 16 juni 2017

16 juni 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Rättssäkerheten kan aldrig tas för given”

Rättssäkerheten i vårt land har – med rätta – ifrågasatts då och då. Alla minns vi den stora Quickskandalen, där det visade sig fungera för Quick att på oriktig grund erkänna åtta mord och bli genom lagakraftvunna domar förklarad skyldig till att ha begått dem. Det krävdes lång kamp och resning till fördel för Quick för att varenda en av domarna som gällde de åtta morden senare skulle komma att rivas upp.
Quick var inte längre någon seriemördare.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 16 juni 2017
Stäng

16 juni 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Nostalgi på gång i sommar på Ring Knutstorp
  • Cancersjuk begick självmord mot Agnes lastbil
  • Urban kör en av Sveriges mest kontrollerade lastbilar
  • Så vill Transportstyrelsen att beställaransvaret ska fungera
  • Bengt säger upp sig efter 32 år som trafikpolis
  • All time high för Trucks in Dalarna
  • 95 ekipage kom till start i Tunga Rallyt Väst
  • ... och mycket mer!

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant