DEBATTARTIKEL
Debatten rasar vidare.

Pia Nilsson (S):

SD mörkar vilka de vill samarbeta med

Thomas Morell ger i sin replik inget svar på varför han inte vill ge Polisen det kanske skarpaste verktyget hittills i kampen mot den illegala trafiken.

Regeringens förslag om att alla lastbilar ska in i ett gemensamt kontrollsystem borde glädja alla som vill ha för ordning och reda på vägarna. Hur många trafikpoliser och bilinspektörer vi än anställer så kommer de aldrig att kunna kontrollera all trafik. Den möjligheten kan vi få nu, genom det nya förslaget.

När Morell och Sverigedemokraterna säger nej till regeringens förslag säger de även nej till att Polisen snabbt och enkelt ska få se exakt klockslag när ett utländskt fordon kommer in på de svenska vägarna och när det lämnar.

De säger även nej till att enkelt få se var och hur fordonet kört under tiden i Sverige och om det finns systematiskt och allvarliga brott mot kör- och vilotiderna. Självklart kommer systemet även gälla för svenska åkerier. Den osunda och illegala trafiken är inte bara utländsk. Vi har även svenska åkerier som dumpar löner och villkor för att konkurrera med hederliga företag.

Thomas Morell och Sverigedemokraternas kritik av systemet är svårbegriplig. Morells tidigare arbetsgivare Sveriges Åkeriföretag har ställt sig positiva till förslaget liksom även Transport. Vi hoppas de partier som är emot systemet också väljer att inse att Sverige behöver bättre verktyg för att få ordning och reda på vägarna. 

Morell och Sverigedemokraterna mörkar vilka de vill samarbeta med efter valet. Thomas Morell söker väljarnas förtroende och han borde vara öppen med vad han och Sverigedemokraterna vill. Morells statsministerkandidat är Ulf Kristersson från Moderaterna. Under våren 2019 kommer EU besluta om nya regler för yrkestrafiken. Vi kommer bland annat få nya cabotageregler. Socialdemokraterna vill ha tydliga regler som förhindrar lönedumpning och minskar den osunda konkurrensen vi har idag.

Till de förhandlingarna vill Morell och Sverigedemokraterna skicka Ulf Kristersson. De anser att Kristersson är den person som bäst förstår lastbilschaufförernas vardag och som ska föra de svenska chaufförernas talan i cabotageförhandlingarna.

Socialdemokraterna tror inte att detta är en lika bra idé som SD. Under Moderaternas förra tid i regering vill de ha en fri konkurrens för lastbilstrafiken i EU. Ingenting tyder på att de ändrat sig under de senaste tre åren. 

En röst på Sverigedemokraterna är en röst på Ulf Kristersson vid förhandlingsbordet i Bryssel. Alla väljare som funderar att rösta på Sverigedemokraterna och Thomas Morell förtjänar att få veta vad deras röst betyder i praktiken.

Pia Nilsson (S)
Gruppledare i Trafikutskottet

Om artikeln

Publicerad: 2018-03-23 13:57
Kategori: Debatt
Taggar: debatt politik Replik socialdemokraterna sverigedemokraterna