DEBATTARTIKEL
Den här olyckan i Svedala släckte fem människors liv för snart tio år sedan. Den 45-årige ungerske chauffören 1,84 promille alkohol i blodet en timme efter dödskraschen.Fotograf: Patrick Persson, arkivbild

Rattfyllerister ett hot mot trafiksäkerheten

Att rattfylleri är ett hot mot trafiksäkerheten är något de flesta är klara över!
Är det dessutom fråga om en rattfull förare i ett tungt fordon, torde det stå utom allt rimligt tvivel, att det är en veritabel dödsfälla som rullar fram på vägen.

Sveriges Åkeriföretag tar starkt avstånd från alla former av droger bakom ratten och vi utbildar regelbundet förare i vikten att vara nykter och utvilad bakom ratten.

Jag vill påstå att de allra flesta yrkesförare i våra medlemsföretag är otroligt duktiga kvinnor och män i sina yrkesroller. De är engagerade i sitt arbete och månar om sin och andras säkerhet.
Jag får allt oftare signaler från dessa förare att de känner sig oroade över den trafiksituation som råder, och den oron måste tas på allvar!

Vi har fått in en annan kultur kring alkohol och trafik i landet och det kan vi inte längre blunda för. Så sent som igår var det dags igen, polisen grep en rattfyllerist ute på E20 vid Skara. Promillehalten var enligt media 1.5 vid stoppandet. För övrigt andra gången samma dag för denne förare, vilket är än mer alarmerande.  Han hade stoppats tidigare på dagen och rapporterats av polisen. Alkoholkoncentrationen vid det första tillfället var 0.6 promille. Det kusliga är att den här händelsen inte är en engångsföreteelse, utan media rapporterar allt oftare om grova rattfyllerister i tunga fordon.

Senast i lördags körde en lastbil ut på gräset vid en rastplats, polisen tillkallades och ett utandningsprov genomfördes. Det visade en alkoholkoncentration på 2.41 promille.
Dagarna innan hade polisen stoppat en förare i Ystads hamn och även denne förare blåste ”positivt”.

Det som får mig att reagera, är de höga alkoholkoncentrationerna och de allt tätare rapporterna i media.

Sveriges Åkeriföretag arbetar aktivt med opinion och utbildning för att trafiksäkerheten skall höjas. Att rattfylleri förekommer i trafiken och i tunga fordon i synnerhet, kan inte accepteras. Vi måste arbeta tillsammans på flera fronter: åkarna kan montera alkolås, beställarna måste förstå att man tummar på kvalitet och säkerhet om man köper orimligt billiga transporter.  Och polisen kan arbeta mer repressivt, det vill säga, omfattande utandningsprov utmed våra vägar under alla dygnets timmar. När rattfylleri uppdagas skall straffet vara kännbart.

Det handlar trots allt om allas vår säkerhet där ute på vägarna!

Sveriges Åkeriföretag, Skaraborg
Thomas Morell, regionchef

Om artikeln

Publicerad: 2014-02-11 11:27
Kategori: Debatt
Taggar: Debattartikel Rattfylleri Thomas Morell