DEBATTARTIKEL

Nu har ”någon” på Transportstyrelsen vaknat!

SJ ställer in hundratals avgångar ? och hänvisar till det rådande väderläget. Tågen är fullpackade med snö och is och kan inte köras.
Gång på gång, varenda vinter, är det samma visa. Om det inte beror på nedisade järnvägsfordon, så är det växlar som krånglar eller snö och isbildning på spåren som ställer till det.

Inom vägtrafiken får man ofta höra om klagomål på dålig väghållning. Men man jobbar åtminstone hårt i landets ”snösväng”, för att försöka leva upp till de krav som ställs på framkomlighet.

I det här fallet är det istället byråkratin som oftast ställer till det. Senast var det någon som antagligen tänkte lite för snabbt och som kläckte den briljanta idén att börja bråka om kör- och vilotider. Och som därmed satte käppar i hjulen för den organisation som byggts upp för att hålla vägarna farbara.

Nu har denne ”någon” hos Transportstyrelsen uppenbart vaknat och råkat titta ut genom kontorsfönstret. Stora snömängder och hårda vindar, i kombination med snöröjningsfordon som tvingas stå stilla på grund av stel byråkrati och verklighetsfrämmande tjänstemän, skakade tydligen liv i det sunda förnuftet.

Sveriges Åkeriföretag, SÅ, är nog antagligen den som delade ut den avgörande lusingen för att få vederbörande på Transportstyrelsen att dra upp persiennerna.

Under hösten har en grupp från SÅ nämligen arbetat intensivt med frågan och regelbundet haft en dialog med Transportstyrelsen. I slutet av förra veckan kom så beskedet alla väntat på, ”Transportstyrelsen kommer att föreslå en förändring i den nationella förordningen och under tiden avvakta med hanteringen av berörda sanktionsavgifter”.
Klokt så att man nästan blir rörd till tårar.

Den grupp inom SÅ som arbetat med frågan kallas till vardags för DFKOV, Digital Färdskrivare Kör Och Vilotider. Gruppen har en sammansättning med jurister, tekniker och representanter från regionerna och hör organisatoriskt till juristnätverket.

Den samlade kunskapen är unik i sammanhanget eftersom det täcker juridik, teknik, praktiskt kunnande och återkoppling från fältet. Det där borde ju myndigheterna dra lärdom av. Kunskap och kompetens tycks vara en bristvara hos många byråkrater.

Den som leder DFKOV heter Thomas Morell och är regionchef på SÅ Skaraborg.
”Jag är både glad och stolt att få tillhöra och dessutom leda en så här kompetent grupp”, skriver han i ett pressmeddelande som nyss trillade ner i redaktionens mailbox.

Vi är nog många som känner glädje och stolthet över Thomas Morells engagemang.
Bra jobbat, Morell! Och (så klart) alla andra som brottas med dumheterna i svensk och europeisk byråkrati.

Att hålla vägarna öppna är det enda sättet att hålla Sverige igång. För med en effektiv halkbekämpning, kan lastbilstrafiken rulla och transporterna nå sina mottagare.
För att så ska kunna ske, måste de yrkesförare som kör salt- och plogbilar naturligtvis få möjlighet att utföra sitt jobb.

Järnvägen klarar inte av att sköta sina åtaganden. Halva året står ju tågen och slirar på blöta löv eller på en handfull snö på spåret. Kan någon, med fog, säga emot på den punkten?

Ge polisen möjlighet att lagföra olagliga transporter. Ge dem förutsättningar att sätta dit de transportörer som idag kör med falska f-skattare, dåliga oförsäkrade, oskattade och obesiktigade fordon.

Att låta polisen ”bulta” en snöröjare som gör sitt yttersta för att alla vi andra ska kunna ta oss fram, är ju så dumt att man inte tror att det är sant… Inte ens i Sverige!

Om artikeln

Publicerad: 2012-12-12 11:25
Kategori: Debatt
Taggar: Byråkrati debatt Kör- och vilotider Snösvängen